KunststofenRubber.nl

Weer kunststof onderdelen Solvay voor racemotor Polimotor 2

22 november 2016 om 10:16 uur

Rotor en stator voor de waterpomp voor de Polimotor 2 zijn van glasvezelversterkt PPS van polymeerfabrikant Solvay gemaakt

In de Polimotor 2, de viercilinder racemotor die zoveel mogelijk van kunststof wordt geconstrueerd, zijn opnieuw twee kunststof onderdelen toegepast. Het gaat om een rotor en een stator van PPS voor in de waterpomp.

Polymeerfabrikant Solvay gebruikte polyfenyleensulfide (PPS) voor het spuitgieten van stator en rotor voor de Pierburg CWA 400 pomp. Ryton heeft een glasvezelsversterking (40%) en heeft een uitstekende weerstand tegen chemicaliën, een lage vochtopname en een zeer goede vormvastheid bij hogere temperaturen.


Hoge temperaturen

Onder leiding van de Amerikaan Matti Holtzberg van het bedrijf Composite Casting LLC in West Palm Beach (VS), probeert men met de Polimotor 2 een nieuwe versie van een racemotor te realiseren die helemaal van kunststof is. Solvay speelt een belangrijke rol in dit project als materiaalsponsor.

De elektronisch gestuurde pomp draait niet constant maar alleen als er koeling nodig is. De betrouwbaarheid onder racecondities was een belangrijke factor in de keuze voor het materiaal Ryton PPS, dat al een staat van dienst heeft in automotive toepassingen. De borstelloze DC-motor heeft geen dynamische afdichtingen en kan zonder problemen negen duizend liter koelvloeistof per uur verplaatsen onder een druk van 800 mbar.  De rotor van de pomp heeft een materiaal nodig dat temperaturen van minus 40 graden tot plus 130 graden aankan. Voor de stator zijn de eisen nog hoger want daar kan de temperatuur bij gelegenheid oplopen tot 185 graden.   

Ryton R-4 PPS kan langdurig presteren bij temperaturen tot 220 graden en kan piektemperaturen aan van 265 graden, beweert Solvay.  Het materiaal levert in deze toepassing vergelijkbare prestaties als metaal, maar is veel lichter van gewicht.

 

Veertig kilogram lichter 

Het project Polimotor 2 heeft ten doel een volledig uit verschillende kunststoffen geconstrueerde viercilinder 16V-racemotor te ontwikkelen die ongeveer zestig kilo weegt, veertig kilo minder dan een metalen exemplaar. Solvay zegt tot tien onderdelen van hp-polymeren voor de motor te zullen leveren. Behalve het PPS denkt men ook polyftalamide (PPA) te gebruiken en polyaryletherketon (PAEK),  polyetheretherketon (PEEK),  PPSU, PAI en de fluorelastomeer FKM.    

 

 

Focus op ...

Agenda

29 maart 2017, Amsterdam RAI

Plastics Recycling Show Europe 2017

www.prseventeurope.nl

30 mei 2017, Messe Düsseldorf

Moulding Expo

www.messe-stuttgart.de

31 mei 2017, NH Conference Centre Koningshof, Veldhoven

Materials 2017

Vakbeurs en congres. Onderwerp: de rol van materialen & technologie in het succes van een product

Meer agendapunten »