KunststofenRubber.nl

McLaren-Honda gebruikt vaker 3D-printing voor modificaties

07 april 2017 om 12:14 uur - MiINNEAPOLIS (VS) EN SURREY (VK)

McLaren-Honda werkt in toenemende mate met 3D-geprinte onderdelen om snel modificaties te kunnen doorvoeren, zoals de bevestigingssteun voor een hydraulische leiding

McLaren Racing breidt het gebruik uit van Stratasys 3D printing om componenten te maken voor de MCL32-raceauto in de Formule 1. Het doel is designmodificaties te kunnen versnellen en gewicht te besparen voor betere prestaties.


Een voorbeeld van een 3D-geprint onderdeel die in de auto voor dit seizoen is toegepast is een steun voor hydraulische leiding. De steun is gemaakt van koolstofvezelversterkt nylon  (FDM Nylon 12CF).  De steun kon in slechts vier uur tijd worden geproduceerd. Een ander voorbeeld is een kabelhuls. Bij de installatie van een nieuw communicatie- en datasysteem bleek dat de kabels afleidend waren voor de coureur. Omdat de printer ook flexibele materialen kan verwerken, is een rubberachtige huls gemaakt die de kabels nu bij elkaar houdt. Er zijn drie verschillende designs geprint in één dag tijd en het printen van het uiteindelijk gekozen ontwerp duurde slechts twee uur.

 

Sacrificial tool  


Een derde voorbeeld is een zogenoemd 'sacrificial tool'. Om de temperatuur van de onderdelen van de remmen goed te kunnen regelen, printte McLaren Honda kernen voor holle koelkanalen voor de composiet remmen. De te verwijderen kernen zijn 3D-geprint van ST-130 oplosbaar materiaal dat speciaal voor deze toepassing is gemaakt en omwikkeld met koolstofvezelversterkt composiet. Deze ‘op te offeren' kernen met de omwikkelde carbon zijn in een autoclaaf verhit om de composiet late uitharden. De kernen lossen op en het resultaat is een buisvormige structuur met een zeer gladde afwerking aan de binnenkant om voldoende luchtstromen naar de remmen te kunnen leiden terwijl de maximale aerodynamica en daarmee de prestaties van de auto volledig worden gehandhaafd.

Een vierde voorbeeld is een grote extensie van 90 centimeter voor de achtervleugel die is ontworpen om de downforce te vergroten. De extensie is gefabriceerd van koolstofvezelversterkt composiet. De component is op een op FDM-gebaseerde Fortus 900mc hogetemperatuurprinter gemaakt (>177°C). "Als wij nieuwe ontwikkelingen één dag eerder kunnen aanbrengen, is dat essentieel bij het verbeteren de competitiviteit van de McLaren MCL32",  vindt Neil Oatley van McLaren Racing Limited.
"Formula 1 is een van de beste testomstandigheden voor additive manufacturing. Wij zijn official supplier van 3D-printoplossingen voor het McLaren-Honda en we werken nauw samen bij het oplossen van engineering-uitdagingen in de werkplaats, in de windtunnel en op de baan. Wij denken dat dit ons uiteindelijk in staat stelt nieuwe materialen en toepassingen te ontwikkelen die de efficiëntie en de capaciteit van McLaren Racing en andere automotive ontwerpers en fabrikanten verbeteren", aldus Andy Middleton van Stratasys.  Het team McLaren-Honda doet dit seizoen van de 2017 FIA Formula 1 Wereldkampioenschap mee met tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso en de Belgische nieuweling Stoffel Vandoorne.

 

http://www.stratasys.com or http://blog.stratasys.com/

 

Focus op ...

Agenda

25 april 2024, Brussel

Belgische Plastics Dag

Door essenscia PolyMatters and Agoria

12 juni 2024

European Wind Blade Recycling Summit 2024

The summit will highlight the pivotal updates on the European outlook for wind blades while also...

18 september 2024, 's-Hertogenbosch

Kunststoffen 2024

De Kunststoffenbeurs is dé centrale plek waar de Benelux kunststof- en rubberketen actuele kennis deelt,...

Meer agendapunten »