KunststofenRubber.nl

WUR en wat consument vindt van biobased voedselverpakking

05 december 2017 om 12:50 uur - WAGENINGEN

Wat vinden consumenten van biobased voedselverpakkingen? Kunnen fabrikanten en retailers de merkpositie van hun voedselproducten versterken door voor biobased verpakkingsmateriaal te kiezen? In het publiek-private samenwerkingsprogramma Combo helpt Wageningen University & Research de voedselsector goed gefundeerde, duurzame verpakkingskeuzes te maken.


Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie zoeken naar alternatieven voor reguliere plastic verpakkingen. Op een enkele uitzondering na, zijn gerecyclede voedselverpakkingen vanwege de voedselveiligheid niet geschikt voor hergebruik als voedselverpakking. Daarom is voor veruit de meeste voedselproducten een verpakking die is gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen de enige duurzame optie. "Die overstap naar biobased moet zorgvuldig gebeuren", vindt Karin Molenveld, als onderzoeker betrokken bij het project. "Allereerst moet de nieuwe verpakking natuurlijk de juiste functionele eigenschappen hebben maar je moet ook weten hoe een consument op die nieuwe verpakking reageert en hoe het consumentenoordeel op het merk afstraalt."

 

Eén-op-één vervanging

 

Molenveld en haar collega Koen Meesters doen binnen Combo deskresearch naar de ontwikkeling van biobased verpakkingen en de perceptie daarvan bij consumenten. Wat blijkt: veel fabrikanten en retailers kiezen voor één-op-één  vervanging met een biobased verpakking die chemisch identiek is aan de traditionele verpakking maar gemaakt is uit hernieuwbare grondstoffen in plaats van uit aardolie. Molenveld: "Als je kiest voor een biobased verpakking met een totaal andere materiaalsamenstelling dan de reguliere verpakking dan merkt een consument dat meteen. De verpakking ziet er anders uit of het biobased plastic voelt en klinkt anders dan men gewend is. En consumenten waarderen dat positief. Maar een pet-fles die is gemaakt uit plantaardige suikers is niet te onderscheiden van een pet-fles uit aardolie. Dus wil je je met zo'n fles onderscheiden, dan moet je het heel duidelijk communiceren."

 

Herkenbare en onderbouwde claims

 

Die communicatie luistert nauw, weet Meesters.  "Je moet als fabrikant of retailer oppassen met claims. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar op je verpakking zetten dat die CO2-neutraal is. Dat valt nauwelijks hard te maken met als risico dat je je claim moet intrekken en imagoschade oploopt. Zorg dus dat je zeker weet dat de claim klopt. Bijvoorbeeld: ‘Deze verpakking is gemaakt van planten'. Zo'n claim kan niemand aanvechten. Consumenten willen bovendien graag weten wat ze na gebruik met een verpakking moeten doen. Daarom zijn claims over recycling en compostering meegenomen in het onderzoek."

 

‘Hoe concreter, hoe beter'

 

Machiel Reinders, onderzoeker van Wageningen Economic Research, geeft aan dat consumenten inderdaad positief zijn over claims op biobased verpakkingen waarin duidelijk staat wat er na gebruik mee moet worden gedaan, zoals composteerbaar en recyclebaar. Zijn instituut deed binnen COMBO kwantitatief onderzoek onder Duitse en Franse consumenten die hebben aangegeven duurzaamheid belangrijk te vinden. "Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten een voorkeur hebben voor duidelijke claims. Zeggen dat je het product met het organisch afval kunt weggooien, is daar een goed voorbeeld van. Hoe concreter de duurzaamheidswinst te maken is, hoe beter de verpakking wordt gewaardeerd."

 

Oprechte intenties

 

De Duitse en Franse consumenten kregen van vijf producten steeds drie varianten voorgelegd: een traditionele variant, een volledig biobased variant en een tussenvariant. Van drie producten wezen de consumenten de volledig biobased variant aan als de variant die zij het meest waarschijnlijk zouden kopen. Van het waterflesje en de plastic geitenkaasverpakking werden de verschillende varianten niet significant verschillend ten opzichte van elkaar beoordeeld. De bekendheid met verpakkingseigenschappen en het positieve oordeel dat consumenten daaraan verbinden, spelen een belangrijke rol in de intentie om producten met een biobased verpakking te kopen. Ook het vertrouwen in de oprechte intenties van het merk spelen mee, aldus Reinders.

  

Tot eind 2018  

 

Het project Combo (Consumer acceptance of bio-based food packaging) loopt nog tot eind 2018 door. In overleg met de projectpartners wordt bepaald op welke aspecten het onderzoek zich de komende periode zal toespitsen. Wageningen Food & Biobased Research nodigt nieuwe partners uit om zich bij het programma aan te sluiten.

 

contactpersoon: christiaan.bolck@wur.nl .

 

Focus op ...

Agenda

10 april 2024, Amsterdam

European Thermoforming Conference 2024

The European Thermoforming Conference is run specifically for the thermoforming industry and is organised...

11 april 2024, Ede

Eriks Experience Day

De Eriks Experience Day in Ede gaat over aandrijftechniek en kunststoffen. Samen met A-merk fabrikanten...

15 april 2024, Düsseldorf

Tube

Trade fair for the tube industry

Meer agendapunten »