TU Eindhoven: biocomposiet-auto van 310 kilo net op tijd klaar

Geplaatst op 18 mei 2017 om 09:35 uur
TU Eindhoven: biocomposiet-auto van 310 kilo net op tijd klaar
TU Eindhoven: biocomposiet-auto van 310 kilo net op tijd klaar
TU Eindhoven: biocomposiet-auto van 310 kilo net op tijd klaar
Het studententeam TU/ecomotive van de Technische Universiteit Eindhoven heeft net op tijd zijn nieuwe auto gepresenteerd. Deze Lina is de eerste auto ter wereld die is gemaakt van bio-composiet. Hij gaat meedoen aan de Shell Eco-Marathon in Londen op 25-28 mei.

Uniek aan de Lina is dat chassis, carrosserie en interieur zijn gemaakt uit biobased materialen. De vierpersoons auto heeft een bijzonder laag gewicht van 310 kilogram en kan daardoor extreem efficiënt (zuinig) zijn. Het ecomotive-team wil dit bewijzen op de Shell Eco‐Marathon Europe in het Queen Elizabeth Olympic Park te Londen eind mei.

 

Energie voor productie 

 

De belangrijke trend in de moderne auto-industrie is het efficiënter maken van auto's. Dit is een goede ontwikkeling maar het heeft een negatief bijeffect. Autofabrikanten kiezen steeds vaker voor lichtgewicht materialen zoals aluminium en koolstofvezel versterkt composiet om een lichtere en daarmee efficiëntere auto te produceren. Maar het kost vijf tot zes keer meer energie om aluminium en koolstofvezel te vervaardigen dan het staal dat ze vervangen. Dit heeft tot gevolg dat de energie die kan worden bespaard tijdens het rijden, bij het produceren van de auto al is verbruikt. Bovendien zijn deze materialen nauwelijks recyclebaar., aldus het Lina-team.

 

Suikerbiet en vlas 

 

TU/ecomotive maakt voor het chassis gebruik van een sandwich van een bio-composiet. De kern bestaat uit een honingraat van PLA. Deze bio-kunststof wordt vervaardigd uit suikerbieten.
Het honingraat wordt opgesloten door bio‐composietplaten die zijn geproduceerd op basis van vlas, een plant die ook in Nederland wordt verbouwd. Het bio‐composiet is qua sterkte-gewichtratio vergelijkbaar met het bekende glasvezel maar is op duurzame wijze vervaardigd. Ook de carrosserie is gemaakt op basis van vlas.
De aandrijflijn van Lina is elektrisch en de energie komt uit modulaire accupakketten. Hiermee worden twee DC‐motoren aangedreven. Het vermogen is 8 kW en hiermee kan de auto een snelheid van 80 km/u bereiken. Lina de bio-auto zal deelnemen aan de Shell Eco‐Marathon van 25 tot en met 28 mei in Londen. Vervolgens is de auto van 5 tot en met 9 juni op verschillende locaties in Nederland te zien.

 
© KunststofenRubber.nl