Studenten winnen StaalPrijs met kunststof composiet

Geplaatst op 08 november 2017 om 15:03 uur
Studenten winnen StaalPrijs met kunststof composiet
Studenten winnen StaalPrijs met kunststof composiet
De studenten Robbin Lassche en Robin Rook wonnen de Bachelor StudentenStaalPrijs met een onderzoek naar kunststof composiet in stalen bruggen.

Rook en Lassche van de afdeling Civiele Techniek van Windesheim Hogeschool deden onderzoek naar de mogelijkheden van de toepassing van vezelversterkt  kunststof composiet dat vanaf de onderkant van een brug met stalen dekplaten kan worden geplaatst. Met hun onderzoek wonnen zij in oktober de 1ste prijs bij de Bachelor StudentenStaalPrijs van de organisatie Bouwen met Staal.
Peter Bosman (docent civiele techniek en onderzoeker bij het lectoraat kunststoftechnologie van Windesheim Hogeschool in Zwolle) begeleidde de twee studenten bij hun onderzoek. Bosman: "In mijn vakgebied Civiele Techniek wordt van oudsher veel staal gebruikt en tegenwoordig ook veel gewapend beton. Maar als een constructie licht moet zijn of als de constructie moet bewegen en om die reden dus licht moet zijn, kijkt men in toenemende mate naar vezelversterkte kunststof. Er is een kentering waar te nemen."

 

Troggen 

 

Lassche en Rook kwamen met de volgende kunststofoplossing: de stalen troggen worden aan de onderkant in delen uit de brugconstructie losgebrand en verwijderd. Vervolgens wordt op die plekken via verlijming een dikke laag pvc-stofschuim aangebracht. Daarop (of beter gezegd daaronder) komt vervolgens een laag van vezelversterkt kunststof in de vorm van de zogenoemde onderflens. "Zo maak je dus een sandwichconstructie: bovenkant van staal, onderkant van glasvezelversterkt pvc en daartussen pvc-schuim. Omdat dit relatief licht is, kun je net zoveel materiaal weghalen als terugbrengen. Dit betekent dat de beweegbare brug niet opnieuw uitgebalanceerd moet worden en niet ineens veel meer krachten moet gaan verwerken. Dus in plaats van een laag aan de bovenkant erop te maken met extra gewicht en extra dikte, maakt de kunststofvariant een laag aan de onderkant met een lichte sandwichconstructie."

 

Veel meer over het onderzoek in het vakblad Kunststof & Rubber 11/12 van november.

 
© KunststofenRubber.nl