Clariant past trendwatching-platform ColorForward aan

Geplaatst op 28 november 2017 om 17:00 uur
Clariant past trendwatching-platform ColorForward aan
Clariant, een belangrijke fabrikant van specialty chemicals, heeft samen met zijn business-unit voor masterbatches plannen aangekondigd voor een belangrijke verandering van zijn trend-watching platform ColorForward.

Dit platform wordt gebruikt door designers en brand managers om de kleuren bij het gebruik van kunststof producten en verpakkingen te kunnen voorspellen. De wijzigingen zullen plaatsvinden met de editie ColorForward 2019 die in januari 2018 wordt geïntroduceerd.
"De 2019-editie wordt de dertiende versie op rij die we hebben gepubliceerd," zegt Maurizio Torchio, wereldwijd de baas van ColorWorks,  het globale netwerk van Clariant voor kleurontwerpen en technologiecentra. "Toen we hiermee begonnen om onze klanten te helpen de link tussen wereldwijde trends, consumentenvoorkeuren en kleuren te begrijpen, was het de eerste in zijn soort in de kunststofindustrie. Maar sindsdien hebben veel bedrijven het concept gekopieerd. Dit is een van de redenen dat we hebben besloten de zaak te updaten. We willen ook de ‘wow-factor' vergroten."


Experts van overal ter wereld

 

ColorForward komt voort uit de hoofden en de ervaringen van experts op het gebied van kleur, ontwerp, marketing en polymeren van overal ter wereld. Ze komen elk jaar bij elkaar voor een workshop van een week om met elkaar te delen wat ze in het afgelopen jaar hebben gezien en ervaren over consumententrends en belangstellingen. Na lange discussies destilleren zij alle ideeën en input om het uiteindelijk eens te worden over vier trends die daadwerkelijk wereldwijd lijken op te treden en die het gedrag van consumenten op korte en middellange termijn naar alle waarschijnlijkheid zullen beïnvloeden. Het ColorForward-team zoekt dan verschillende vormen van kleuresthetiek die een emotionele respons opleveren in relatie tot de trends.  

 

Industrie overstijgen  

 

In het verleden publiceerde Clariant drie versies van ColorForward - de klassieke editie voor consumentenproducten en verpakkingen, een interieureditie voor de fabrikanten van vezels en stoffen  en een derde versie voor de klanten in de automotive sector. "Wat de laatste tijd duidelijk is geworden, is dat ook al maken ze gebruik van kunststoffen en polymeren in heel verschillende toepassingen, er weinig verschil is in hoe ze kijken naar trends en kleuren. Ze staan heel open voor ideeën die specifieke industrieën en toepassingen overstijgen."

 

ColorForward 2019

 

Het nieuwe ColorForward-pakket bevat elementen uit alle drie de versies, inclusief prototypes die specifiek zijn voor de belangstelling van de verschillende markten. De ColorForward 2019-kit zal een kleinere box met kleurmonsters bevatten waardoor hij twintig procent kleiner wordt en daarmee beter draagbaar.  Maar tegelijkertijd wordt de scope ervan uitgebreid. Clariant werkt voortaan met de nieuwe ondertitel Society | Trends | Aesthetic

 

 
© KunststofenRubber.nl