Met de CFP-technologie kan, afhankelijk van het onderdeel, tot 46 procent van de materiaalkosten en 0,8 kWh per kilogram verwerkt materiaal worden bespaard. Ook de transport- en opslagkosten worden verlaagd. Er zijn geen investeringskosten voor het voorbereiden van de compound. Met name de vermindering van het energieverbruik tijdens de verwerking en de verminderde transportroutes leiden tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-voetafdruk. Ook gerecyclede materialen kunnen veilig worden verwerkt.
Voor een zo groot mogelijk kostenbesparend effect wordt de voorkeur gegeven aan bijzonder grote shotgewichten, dat wil zeggen PP-GF-componenten met een groot volume. Denkbare toepassingsgebieden zijn bijvoorbeeld de auto-industrie, voor in het interieur en in de motorruimte, maar ook technische onderdelen, verpakkingen en de logistiek.
Het hart van de nieuwe CFP-technologie is een door KraussMaffei ontwikkelde en gepatenteerde schroef die zorgt voor een hoge mate van vermenging van vezels en polymeermatrix en die vezelclusters voorkomt. De schroef kan achteraf worden gemonteerd. De vezels worden samen met het polymeergranulaat en de additieven rechtstreeks in de weekmakereenheid gedoseerd. Voorcompounderen is dus niet meer nodig.
De technologie maakt het mogelijk om vezelversterkte componenten te vervaardigen uit gehakte vezels met dezelfde componenteigenschappen als die van continue vezelverwerkingsmethoden. "Het nieuwe proces heeft het potentieel om in veel gevallen het gebruik van duurdere processen voor continue vezelverwerking te vervangen", zegt Felix Weitmeier, teamleider procestechniek.
De mogelijkheid om eigen recepten te creëren die zijn geoptimaliseerd voor de betreffende toepassing, maakt het voor Wirthwein mogelijk om op maat gemaakte producten voor zijn klanten te produceren. "Dit minimaliseert overengineering van de materialen en verlaagt zo de kosten en de CO2 - uitstoot, waardoor het concurrentievermogen wordt verbeterd", zegt Jan Wiedemann, hoofd Innovatie en Materialen bij Wirthwein.