KunststofenRubber.nl

Carbon black uit oude autobanden in poedercoatings Akzo

11 december 2017 om 11:07 uur - NEDERWEERT

AkzoNobel en Black Bear werken samen om de grondstof carbon black terug te winnen uit oude autobanden. AkzoNobel gebruikt die carbon black vervolgens voor zijn poedercoatings.


Wereldwijd wordt ongeveer zestig procent van de carbon black in autobanden gebruikt. Het geeft de band structuur en de zwarte kleur. Black Bear in Nederland zamelt autobanden in en behandelt die om de carbon black eruit te halen.

 

Circulaire economie

 

"Als je het staal uit de band haalt, dan hou je korrels over. Deze worden zonder zuurstof tot een hogere temperatuur verwarmd waardoor het rubber vergast en de oliecomponent verdwijnt. Er blijven zwarte harde klontjes over, wat een ruwe vorm van carbon black is. Die wordt verder bewerkt",  aldus ceo Martijn Lopes Cardozo van Black Bear in gesprek met DuurzaamBedrijfsleven Media. Luister hier naar een interview met Lopes Cardozo.

 

Pigment  

 

AkzoNobel gebruikt het carbon black als pigment in de ecopremium producten van zijn poedercoatings business. Poedercoatings zijn op zichzelf duurzame producten omdat ze geen vluchtige organische stoffen bevatten en nagenoeg geen afval veroorzaken, zo benadrukt AkzoNobel in een persbericht. Vluchtige organische stoffen zijn koolwaterstoffen die gemakkelijk verdampen en daardoor bijdragen aan klimaatverandering. De twee bedrijven zullen samen ook verdere toepassingen voor Black Bear's carbon black onderzoeken.

 

Minder CO2

 

De samenwerking tussen AkzoNobel en Black Bear levert een ‘significantie reductie' aan CO2-uitstoot op omdat carbon black uit fossiele brandstoffen wordt gewonnen. "Voor elke kilo normale carbon black wordt tweeënhalve  liter aardolie gebruikt", weet Lopes Cardozo. Dit kan worden voorkomen door de carbon black uit oude autobanden te winnen.

 

Afval

 

Daarbij levert de carbon black ook een bijdrage aan het oplossen van het mondiale afvalprobleem van autobanden. Volgens schattingen belanden er wereldwijd per jaar anderhalf miljard autobanden bij het afval. Deze banden worden nu nog niet altijd goed verwerkt. Dit levert problemen voor het milieu op en in sommige gevallen, met name in Afrika, ook voor de gezondheid.

 

Business case

 

De cradle-to-cradle gecertificeerde carbon black van Black Bear heeft de lagere milieu-impact als voordeel. En de technische prestaties van het product doen niet onder voor carbon black uit aardolie. "We hebben dit product gekozen vanwege de technische prestaties en milieuaspecten die in lijn zijn met onze eigen Planet Possible-agenda om meer te doen met minder," aldus Klaas Kruithof, chief technology officer voor verf en coatings bij AkzoNobel. Dit partnership is een uitstekend voorbeeld hoe de supply chain een bijdrage kan leveren aan CO2-besparing, vindt directeur duurzaamheid Veneman van AkzoNobel.  Het bedrijf moedigt andere leveranciers aan samen te werken aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen voor producten. 

 

(bronnen: AkzoNobel / duurzaambedrijfsleven.nl)

 

 

Focus op ...

Agenda

16 april 2020, Brussel, België

[UITGESTELD] PET Monomer Recycling Forum

In 2019, Petcore Europe launched the PET Monomer Recycling Special Industry Group - with initial...

21 april 2020, Geleen

[UITGESTELD] 3D Printing Materials Conference

3D Printing Materials Conference is a platform and information interface enabling an exchange of...

12 mei 2020, Rheda-Wiedenbrueck, Duitsland

[UITGESTELD] KUTENO - Kunststofftechnik Nord

Experts from a wide range of industries meet at KUTENO to get comprehensive information on machines,...

Meer agendapunten »