KunststofenRubber.nl

Composites Europe: 'autoindustrie snel grootste afnemer'

11 juni 2018 om 12:09 uur - STUTTGART

De auto-industrie zal in het jaar 2020 de luchtvaart inhalen als de grootste afnemer van composiet. Analisten voorpellen de totale wereldwijde omzet van composietmaterialen tegen dat jaar op 140 miljard euro. Op 6-8 november worden alle ontwikkelingen getoond op Composites Europe in Stuttgart.


BMW en SGL, Ford en DowAksa, Hyundai en Hyosung, Mitsubishi en Wethje of  Volvo en Benteler-SGL en Henkel. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de nauwe samenwerking die er is tussen belangrijke autofabrikanten en bedrijven uit de composietsector om innovatieve nieuwe toepassingen in praktijk te brengen.  De autoindustrie, inclusief bedrijfsauto's, is een van de belangrijkste aanjagers van oplossingen uit vezelversterkt composiet.  Lichtgewicht constructies zijn met name belangrijk binnen de context van de elektrificatie van de auto. "Lichtgewicht construeren is van significant belang voor de Duitse industrie om op wereldschaal te kunnen concurreren.  Als een kernactiviteit verstekrt het onze internationale toppositie", aldus Ermar Witten, manager van AVK en van de handelsassociatie Composites Germany.

 

Enorm groeipotentieel 

 

Een veelbelovend proces is Resin Transfer Molding (RTM) omdat daarmee op dit moment al korte cyclustijden van enkele minuten kunnen  worden gerealiseerd. "De massaproductie van auto's werkt vandaag de dag nog vooral met glasvezelversterkt kunststof (glass-reinforced plastic, GRP). Koolstofvezelversterkt composiet (carbon fibre preforms, CFP) is nog steeds te duur en er zijn op dit moment geen geschikte productietechnieken voorhanden die voldoen aan de hoge eisen voor standaardisatie en productiesnelheid die gelden in de autoindustrie."

Het VDI Centre for Resource Efficiency voorzag in zijn rapport uit 2015 een enorm groeipotentieel voor composieten in de transportsector. De analisten kwamen tot een  jaarlijkse groei van zeven tot acht procent in de transportsector en schatten de wereldwijde markt  op 140 miljard euro tegen het jaar 2020.  Ook de auteurs van het rapport benoemen hier de auto- en (met name) de bedrijfsautoindustrie als de belangrijkste aanjagers.  ‘Voor de autofabrikanten zijn de regelgeving voor de reductie van CO2-emissies, de  veiligheidseisen en de elektrificatie de belangrijkste uitdagingen', zo vermeldt de analyse van VDI Centre.  Omdat de energiebalans van de toekomstige energiezuinige voertuigen vooral zal afhangen van lichtgewicht constructies, is duidelijk een trend waarneembaar richting integratie van composieten in voertuigconcepten.

 

Stabiele groei koolstofvezel

 

Experts zien een voorzichtige maar stabiele groei voor koolstofvezelversterkt kunststof in auto's die in lijn loopt met de groei van de composietenindustrie als geheel over de vijf afgelopen jaren. Voor CFP-producenten is de auto-industrie na de luchtvaart de op een na grootste afnemer qua afname en omzet.  Maar dit zal snel veranderen.  Voorspellingen zeggen dat eind 2020 de vraag uit de autosector die van de luchtvaart (inclusief defensie) zal overtreffen. ‘In dit scenario zal de auto-industrie goed zijn voor dertig procent van de wereldwijde afname van ongeveer 240 duizend ton, dus voor 72 duizend ton', aldus de voorspelling.

 

Bedreiging

 

De schrijvers van het marktrapport zien in het imago van composieten een grote bedreiging. Ondanks de uitstekende roestbestendigheid, de grote vormvrijheid, lage onderhoudsbehoefte en grote duurzaamheid plus de mogelijkheid de specificaties aan te passen aan de belasting van het onderdeel, zijn composieten nog steeds relatief onbekend bij de beslissers.  "Het verbeteren van deze situatie is een van de meest urgente taken van de composietenindustrie."

 

6-8 november in Stuttgart

 

Van 6 tot en met 8 november zal de vakbeurs Composites Europe alle productieprocessen tonen om vezelversterkt kunststof te maken, vanaf de grondstof tot de processen en productiemethoden tot en met lichtgewicht constructie-innovaties in automotive, de luchtvaart en bij boten, windenergie en bouw.

 

Composites Europe in november  

 

Composites Europe  herbergt vierhonderd exposanten uit dertig landen.  De beurs wordt georganiseerd door Reed Exhibitions in samenwerking met de Europese industriële associatie EuCIA  en de Duitse brancheorganisatie Composites Germany. Men verwacht negenduizend bezoekers.

 

www.composites-europe.com

 

 

Focus op ...

Agenda

25 april 2024, Brussel

Belgische Plastics Dag

Door essenscia PolyMatters and Agoria

12 juni 2024

European Wind Blade Recycling Summit 2024

The summit will highlight the pivotal updates on the European outlook for wind blades while also...

18 september 2024, 's-Hertogenbosch

Kunststoffen 2024

De Kunststoffenbeurs is dé centrale plek waar de Benelux kunststof- en rubberketen actuele kennis deelt,...

Meer agendapunten »