KunststofenRubber.nl

Generale repetitie System 001 van Ocean Cleanup

21 september 2018 om 16:45 uur - SAN FRANCISCO

De U-vorm van System 001 ontstaat door het vastmaken van de twee Dyneema-binnenlijnen

System 001, het eerste testsysteem van Ocean Cleanup van Boyan Slat, heeft sinds de afvaart op 8 september vanaf San Francisco de driehonderdvijftig zeemijlen afgelegd achter de sleepboot naar het testgebied. De tests zullen waarschijnlijk twee weken gaan duren.


De tests gelden als een generale repetitie. Ze zijn cruciaal voordat de resterende achthonderd zeemijlen naar de Great Pacific Garbage Patch worden afgelegd. Er moeten verschillende taken worden uitgevoerd in de zogenoemde ‘Pacific Trials' maar de Ocean Cleanup-organisatie heeft de belangrijkste doelen voor de komende twee weken vastgelegd. "Deze tests zullen ons  leren of het systeem de uitdagingen in de garbage patch aankan. Mochten er problemen zijn, is het terugslepen vanauit de testlocatie naar de haven in San Francisco lang niet zo'n groot probleem als vanuit de garbage patch die achthonderd zeemijlen ver weg is.

 

De checklist bestaat uit vijf punten:

 

1. U-vorm installatie

 

De U-vorm is nodig om veel van de test te kunnen uitvoeren en het is voor het eerst dat het systeem deze vorm aanneemt. Om het voor elkaar te krijgen moest de bemanning de binnenlijnen (van Dyneema-materiaal, red) bevestigen.

 

2. Voldoende snelheid door het water

 

Er wordt getest of het systeem inderdaad sneller beweegt dan het drijvende plastic. Dit is een essentieel detail.

 

3. In staat zijn zich te heroriënteren als de richting van wind/golven verandert

 

Voor deze tests sleept de boot het systeem in verschillende richtingen tegen de wind in (45, 90 en 180 graden).  Het systeem moet zichzelf  steeds vanzelf herpositioneren zodat het opnieuw plastic kan vangen  

 

4.Effectieve wijdte  in stabiele toestand


De wijdte van het systeem zal fluctueren afhankelijk van de omstandigheden in de oceaan maar de wijdte moet wel binnen de grenswaarden om te kunnen blijven functioneren.


5. Eventuele schade aan het einde van de test


De organisatie wil zeker weten dat het systeem de omstandigheden op zee kan weerstaan voordat men het helemaal naar de garbage patch sleept. Als er ernstige schade wordt waargenomen na de tests zal Ocean Cleanup bekijken of System 001 terug moet naar de haven in Californië of dat de schade op zee kan worden hersteld.

 

Dyneema-lijnen

 

Het duurste ongeveer twee dagen om het systeem in de operationele stand te krijgen.  Met hulp van de Maersk Launcher en de Megamaid  werden de Dyneema-lijnen aan de binnenkant van System 001 vastgemaakt. De installatie verliep voorspoedig en het systeem lijkt zich goed te gedragen, aldus Ocean Cleanup. Men zal de U-vorm voor twee weken handhaven/ Met één reeds uitgevoerde test en vier te gaan wil de organisatie alle vijf de tests uitvoeren in de geplande twee weken. Daarna kan men pas beslissen de reis naar de Great Pacific Garbage Patch wel of niet door te laten gaan.

 

 

 

 

 

 

Focus op ...

Agenda

22 april 2024, Universiteit Twente

Extrusiecursus

De nadruk ligt op apparatuur, processen en productkwaliteit. Het doel van de cursus is optimale benutting...

25 april 2024, Brussel

Belgische Plastics Dag

Door essenscia PolyMatters and Agoria

12 juni 2024

European Wind Blade Recycling Summit 2024

The summit will highlight the pivotal updates on the European outlook for wind blades while also...

Meer agendapunten »