09 oktober 2018 om 11:19 uur - UTRECHT
Supermarktketen Plus gaat zich samen met zijn belangrijkste leveranciers inzetten voor minder en duurzamer verpakken. Om dit te bereiken gaat de supermarkt een samenwerking aan met Plastic Whale, de organisatie die pleit voor plasticvrije wateren.
Liesbeth Dekker is de unitmanager bij PLUS Retail: "Toen ik het verhaal van Marius Smit van Plastic Whale hoorde, raakte mij dit zeer. We hebben al flinke stappen gezet om minder en milieuvriendelijker te verpakken, maar het werk van Marius stookte dit vuurtje verder op. Het oplossen van de plastic soep lukt alleen als je het samen doet."
Plus wil het volume aan verpakkingen terugdringen. De keten wil een bijdrage leveren aan de circulaire economie. Hierdoor worden in 2018 alle vierenhalf duizend huismerkproducten getoetst op de drie uitgangspunten, namelijk zo minimaal mogelijk, hernieuwbaar en recyclebaar verpakken. De supermarkt is hier al mee begonnen door te stoppen met het gebruik van zwart plastic, dat moeilijk recyclebaar is. Groente en fruit worden inmiddels verpakt in minder plastic dan voorheen.
Bijna alle supermarkten maken dit jaar werk van duurzaam verpakken. Zo is Albert Heijn een campagne gestart om minder verpakkingen te gebruiken en werkt Aldi samen met Plastic Soup Foundation om het gebruik van plastic terug te dringen.
Techvertorial
Agenda
22 april 2024, Universiteit Twente
De nadruk ligt op apparatuur, processen en productkwaliteit. Het doel van de cursus is optimale benutting...
12 juni 2024
The summit will highlight the pivotal updates on the European outlook for wind blades while also...