KunststofenRubber.nl

'Voor ondernemers zijn alle reclamemogelijkheden een zegen'

16 april 2019 om 13:51 uur - ZALTBOMMEL

Auteur Erwin Wijman: "Je kunt nog zó geweldig zijn maar als de mensen dat niet weten, heb je er niks aan."

Met de toename van de hoeveelheid reclame groeit de weerzin, maar er komt nog veel meer reclame, waarschuwt auteur Erwin Wijman. De oorzaak is even simpel als logisch: de concurrentie blijft groeien, net als het aantal media, waardoor ook de versnippering groeit. "Wie er niet van gediend is, moet oppassen: reclame is onontkoombaar en wordt steeds geraffineerder. Want het werkt. Voor ondernemers zijn alle nieuwe reclamemogelijkheden een zegen."


Half Nederland ergerde zich groen en geel aan de commercial van brillenwinkelketen Eyelove met René Froger. Maar de andere helft ging op een drafje naar ‘Ailùùùv' om een goedkope bril aan te schaffen, zoals de directeur van de keten tevreden constateerde. Deze Eyelove-commercial was geweldige reclame, constateert reclamedeskundige Erwin Wijman: "Hij past in een trend waarin reclame een beetje schuurt, omdat veel consumenten nu eenmaal immuun zijn geworden voor brave reclame." Wijman schreef er het boek ‘Zo verkoop je alles' over. Het boek had nog veel dikker kunnen zijn, vindt Wijman zelf. "Elke dag worden er nieuwe vormen van reclame bedacht, en het einde is nog lang niet in zicht. Er komt nog vééééél meer reclame.'

 

Psychologische trucs

Er komt meer reclame omdat er steeds meer concurrentie is, onder meer gevoed door de welvaart en de internationalisering. Daarnaast komen er steeds meer online media en kanalen bij waardoor de versnippering toeneemt. Om consumenten dan nog steeds te kunnen overtuigen, grijpen bedrijven steeds vaker naar grove of juist heel geraffineerde reclamevormen. "De Eyelove-reclame is grof, omdat de irritatie bewust is gecreëerd",  zegt Wijman. "Maar wat je steeds vaker ziet is dat er geraffineerde trucs worden toegepast. Je leest online een artikel over een nieuwe Hyundai en de komende vijf maanden zie je elke dag reclame voor Hyundai. Wie hier niet van gediend is, moet oppassen. Of toegeven en die Hyundai kopen."

 

Een zegen voor bedrijven

Voor bedrijven zijn alle nieuwe reclamemogelijkheden een zegen, om de eenvoudige reden dat het werkt, stelt Wijman. "Sterker nog: bedrijven maken minder gebruik van reclame dan ze kunnen. Door alle nieuwe vormen van reclame zien ondernemers door de bomen het bos niet meer."
In zijn boek heeft Wijman alle reclamemogelijkheden ontrafeld en hij constateert dat veel ondernemers, managers en zelfstandige professionals kansen onbenut laten. Wijman: "Er zijn zoveel manieren om je te onderscheiden met slimme reclame, ook als je over weinig budget beschikt. En als jij goede en fijne spullen verkoopt ben je het aan de wereld verplicht om dat over het voetlicht te brengen. Anders zouden mensen niet eens weten dat ze ze kunnen kopen. Echt, van reclame wordt iedereen blij."

 

Over de auteur
Erwin Wijman is Nederlands bekendste marketingdeskundige en schreef veelgelezen boeken over marketing, waaronder Vlinder in de boksring (2014), De bedrijfsnamenfabriek (2007) en Wat je rijdt ben je zelf (2011).

 

‘Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt'
352 bladzijden, € 29,95
Verschijnt op 18 april 2019 bij Uitgeverij Haystack
ISBN 9789461263315

 Wijman Erwin - Zo verkoop je alles - preview.

 

 

Focus op ...

Agenda

10 september 2019, Messe Stuttgart

Composites Europe vakbeurs en conferentie

Europese vakbeurs en conferentie over vezelversterkte kunststoffen. De conferentie valt dit jaar samen...

17 september 2019, Evenementenhal Hardenberg

TIV 2019

Technisch Industriële Vakbeurs voor eindbeslissers als eindgebruikers in de maakindustrie.

25 september 2019, Koningshof Veldhoven

Kunststoffen 2019

De jaarlijkse Nederlandse beurs voor de wereld van kunststof en rubber. Gratis toegang via www...

Meer agendapunten »