KunststofenRubber.nl

Nieuwe testperiode Ocean Cleanup System 001 in juni

31 mei 2019 om 11:52 uur - AMSTERDAM

System 001/B is ontwikkeld door het engineering team van Ocean Cleanup op basis van ervaringen met de tests met System 001

The Ocean Cleanup-organisatie van Boyan Slat gaat in de maand juni een nieuwe testperiode in met een aangepast ontwerp. Het nieuwe opruimsysteem 001/B gaat worden getest in de Grote Oceaan op dezelfde plek als System 001.


In september 2018 plaatste Ocean Cleanup zijn allereerste operationele systeem in de beruchte garbage patch in de Grote Oceaan en tijdens de testperiode werd de organisatie geconfronteerd met twee onvoorziene problemen. Ten eerste behield het systeem niet voldoende snelheid waardoor eenmaal gevangen plastic weer uit het systeem kon ontsnappen. Ten tweede zorgde een concentratie van krachten op een bepaalde plek voor een breuk in de floaterbuis die van HDPE is gemaakt. 

 

System 001/B 

 

Met de inzichten die voortkwamen uit het onderzoek naar de oorzaken van de problemen,  is het engineeringsteam naar oplossingen gaan zoeken. Het gemodificeerde systeem 001/B gaat nu door het team in de garbage patch worden getest. Met het nieuwe design, dat een serie verbeteringen onderging, gaat men de nieuwe testperiode in. Het ontwerp System 001 is aangepast tot 001/B en de organisatie van de Nederlander Boyan Slat verwacht nu te beschikken over een systeem dat op efficiënte wijze plastics kan verzamelen en dat de krachten van de zee ter plekke zal kunnen weerstaan. De sterkte van het systeem is essentieel omdat het voor een lange periode moet worden ingezet en tegelijkertijd bestand moet zijn tegen de zware wintermaanden in de oceaan. De belangrijkste verbetering aan de nieuwe versie was een vereenvoudiging van de HDPE-floaterbuis en het toestaan van slechts minimale verschillen in de wanddikte.

 

ocean cleanup stabilisatoren system 001/B - 2019


Scherm en stabilisatoren

 

The Ocean Cleanup gaat in de komende campagne het volgende testen: 

1. Nieuw ontwerp van het vangscherm. Omdat de railverbinding (zwaluwstaart) tussen het scherm en de HDPE-floaterbuis de oorzaak was van de breuk van de buis, heeft men dit effect geëlimineerd door  het scherm naar voren te brengen en het met spandraden in plaats van een railverbinding vast te maken aan de floaterbuis. Dit vereenvoudigt de bevestiging aan de floater en zou de concentratie van de krachten die tot de breuk leidde, moeten minimaliseren.   

2. Verwijderen van de stabilisatoren (zie foto hierboven).  Om de belasting van de floaterbuis te verkleinen, gaat het team de stabilisatorframes op de buis niet meer gebruiken. Door de daarop aanwezige elektronica te versimpelen zijn de stabilisatorframes niet meer nodig, omdat die er primair toe dienden om te voorkomen dat het elektronicasysteem zou omvallen als gevolg van het gewicht van de elektronica.

 

Vasthouden plastic

 

Om op een efficiënte wijze grote hoeveelheden plastics uit de zee te kunnen verwijderen, moet het systeem in staat zijn plastics te vangen en vervolgens voor lange tijd vast te houden met minimale verliezen. Hiervoor is het niet zo belangrijk of het systeem sneller of langzamer ‘vaart' dan het drijvende plastic maar kern is de consistentie van het bewegen: het snelheidsverschil moet altijd positief zijn of altijd negatief. Met andere woorden: het systeem moet of altijd sneller gaan of altijd langzamer. Fluctuaties in de snelheid zullen tot gevolg hebben dat het plastic niet binnen het systeem blijft, zoals duidelijk werd in de eerste testperiode.  De organisatie gaat twee varianten testen.

  • 1. Enorme opblaasbare boeien gaan functioneren als drijvend zeil. De boeien worden bevestigd aan de voorkant het System 001/B en zullen het systeem gaan voorttrekken door de kracht van de wind en zo de bewegingssnelheid verhogen.
  • 2. Een alternatief is misschien de boeien te vervangen door een soort zeeanker als blijkt dat de drijvende boeien het systeem toch niet versnellen. Daarvoor hebben Slat c.s. een parachute van twintig meter doorsnee ontwikkeld die gaat functioneren als zo'n zeeanker. Dit anker zal het systeem omkeren en het systeem zal, in theorie, vervolgens een lagere snelheid aannemen dan het drijvende plastic. In plaats van te proberen sneller te gaan dan het plastic zorgt deze optie ervoor dat de snelheid juist naar beneden gaat tot ongeveer de snelheid van het water. De engineers maken gebruik van waarnemingen in de eerste testperiode dat plastics substantieel sneller kunnen bewegen dan de stroming van het water.

 

Zie video met naderen de uitleg van Boyan Slat

 

Focus op ...

Agenda

25 juni 2019, IKV - RWTH Aachen University

Verwerken organische en silicone rubbers

Tweejaarlijkse conferentie van het Duitse instituut voor kunststofverwerking IKV

26 juni 2019, Londen

European Carbon Black Summit 2019

Eerste conferentie van organisator ACI over de problematiek van carbon black.

10 september 2019, Messe Stuttgart

Composites Europe vakbeurs en conferentie

Europese vakbeurs en conferentie over vezelversterkte kunststoffen. De conferentie valt dit jaar samen...

Meer agendapunten »