KunststofenRubber.nl

‘Webshops hebben een gouden toekomst'

11 september 2019 om 11:36 uur - ZALTBOMMEL

Het aantal webshops blijft stijgen, elk jaar komen er duizenden bij. Volgens webshop-expert Astrid van der Made staan we nog maar aan het begin van een trend: "Het monopolie van de traditionele winkel is voorbij. Als je een niche weet te vinden en het goed aanpakt, kun je wereldberoemd worden in Nederland."


Het beeld van de huisvrouw die uit verveling op een zolderkamer online kinderkleding verkoopt, is dringend aan vervanging toe, zegt webshop-adviseur Astrid van der Made. De stereotype webshop-verkoper bestaat maar wordt snel ingehaald door professionele webshop-eigenaren met een geavanceerde website die veel tijd investeren in marketing. Van der Made: "Ik ken kleine webshops die meer omzet en winst genereren dan een grote winkel."

 

Hudson's Bay 

 

Van der Made noemt de aanstaande sluiting van Hudson's Bay een teken aan de wand: "De tijd is voorbij dat je een mooie winkel kunt openen en dat de klanten vanzelf komen. Dit gaat uit van het achterhaalde idee dat mensen het liefst boodschappen doen in een winkelstraat. De moderne consument vindt dat ook leuk, maar oriënteert zich vooral online en koopt ook steeds meer online. De omzetten van webshops groeien elk jaar met dubbele cijfers, en de traditionele retail is al blij met een of twee procent. De online trend is onmiskenbaar en zelfs de traditionele retail beseft dit. Het is niet voor niets dat steeds meer winkels een webwinkel openen."

 

 Meer verdienen met je webshop - preview.
 

 

Knokken voor elke klant

 

Astrid van der Made en haar collega's adviseren webshop-eigenaren die van het succes hebben geproefd en willen professionaliseren. Van der Made leert ze te investeren in een goede website, in marketing en sales en bovenal in een goede relatie met de klant. "Je kunt klanten op de hoogte houden van nieuwtjes via sociale media, je kunt een spaarprogramma aanbieden, je kunt een uitstekende klantenservice bieden. Daarmee doe je zoveel meer dan de gemiddelde winkel om de hoek en dat vertaalt zich in tevreden klanten."

 

Per ongeluk

 

In haar boek Meer verdienen met je webshop raadt Van der Made webshop-eigenaren aan te professionaliseren: "Run een webshop als elk ander bedrijf." De grootste fout die webshop-eigenaren maken, is ervan uitgaan dat klanten toch wel komen omdat hun winkel online staat. "Maar zo werkt het niet:, integendeel. Er komt niemand per ongeluk in je online winkel, zoals in een fysieke winkel. Je moet knokken voor elke klant. Pas als je langer bestaat en veel naamsbekendheid hebt opgebouwd, krijg je klanten die uit zichzelf komen."

 

Bol.com twaalf procent


Van der Made ziet in Nederland nog veel kansen voor nieuwe webshops. "We lopen voorop met online kopen en anders dan in andere landen wordt het landschap bij ons niet gedomineerd door grote partijen als Amazon in de VS en Alibaba in China. Bol.com heeft maar twaalf procent van de markt in handen. Of je nou sieraden of vliegtuigonderdelen wilt verkopen, als je het goed doet maak je een kans om een geslaagde shop op te zetten. Online retail staat nog in de kinderschoenen dus er is nog plek in duizend-en-een niches. Als je de juiste niche weet te vinden en het goed aanpakt, kun je wereldberoemd worden in Nederland."

 

216 blz
€ 24,50
Uitgeverij Haystack
ISBN 9789461263582

 

Focus op ...

Agenda

22 april 2024, Universiteit Twente

Extrusiecursus

De nadruk ligt op apparatuur, processen en productkwaliteit. Het doel van de cursus is optimale benutting...

25 april 2024, Brussel

Belgische Plastics Dag

Door essenscia PolyMatters and Agoria

12 juni 2024

European Wind Blade Recycling Summit 2024

The summit will highlight the pivotal updates on the European outlook for wind blades while also...

Meer agendapunten »