KunststofenRubber.nl

Veolia ontgeurt recyclaat

10 december 2019 om 07:23 uur

Ook voor de fabrikant is het aantrekkelijk om recyclaat te gebruiken in de verpakkingen, want recyclaat is goedkoper dan virgin. (Foto: Hans Roggen)

Het begon met een bezoek door het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Veolia ondervond problemen met de afzet van regranulaat. Vanwege de geur. Het bedrijf hoorde van het programma ‘Kunststof verpakkingsafval als grondstof’ en besloot mee te doen aan deze samenwerking van Rijkswaterstaat en KIDV. Het doel van het project van Veolia: om te onderzoeken of het mogelijk was om geurloos recyclaat te maken.


Het is een van de succesverhalen geworden van het programma. Het bedrijf heeft veel kennis opgedaan en een leuk product gecreëerd. En zicht gekregen op hoe belangrijk samenwerking in de keten is om ervoor te zorgen dat kunststof een waardevolle grondstof wordt in de circulaire economie.

 

De vroege jaren van kunststofrecycling

Veolia heeft in 2019 haar 50-jarige bestaan gevierd. Daarmee kan het bedrijf op rijke kennis en ervaring bogen. Maar ook op relativeringsvermogen. Bijvoorbeeld, dat kunststofrecycling nog in de kinderschoenen staat, en er nog veel innovatie en kennisuitwisseling nodig en mogelijk is, en het aanvankelijk als een vorm van lompenhandel werd gezien - net als papier. Veolia begon namelijk met het recyclen van onder andere stansafval, het zogeheten Post Industrial Waste [PIW] met virgin kwaliteit van producenten. Tot ongeveer 2000, toen er nadruk kwam op verduurzamen en leveranciers opeens de waarde zagen van hun productieafval en overgingen tot inhouse recycling. De stroom PIW aan Veolia stopte en wat overbleef waren gebruikte levensmiddelenverpakkingen zoals bakjes voor fruit en kuipjes voor boter uit post-consumer afval. En deze hebben een geur.

 

Onderzoek

Toen Veolia in contact kwam met AKR, een maal-wasbedrijf, werd het eerste onderzoek gedaan naar hot-wash in plaats van de gebruikte cold-wash, want heet water maakt pas echt schoon. Folies in heet water bleken problematisch te zijn want die krimpen en gaan dan juist vocht en vuil insluiten. Alleen bij PP is er geen intrek, terwijl er bij LDPE juist een complete geuropname is. Voor het project zijn er vier routes bewandeld om het ingezamelde kunststof schoon te maken: a) met voorwassen, dus een proces van koud- en heet wassen, b) door toevoegen van additieven tijdens de extrusie, c) door experimenten met de techniek van de bestaande extruders en dubbele ontgassing en d) via industriële nabehandeling.

 

Ingrediënten van succesvolle ontgeuring

De toevoeging van additieven bleek beperkt succesvol. Twee procent zeoliet (hetzelfde mineraal als in kattenbakken) werkte beperkt en veroorzaakt gewichtsverhoging, net als bijvoorbeeld krijt - zware additieven maken producten gemaakt van recyclaat onnodig duurder. De 15 beschikbare additieven om geur te bestrijden lossen de problemen ermee niet geheel op. Dat komt omdat er een palet aan geuren is en niet één additief is in staat om alles aan te pakken. Uiteindelijk was het de industriële nabehandeling die uitkomst bood.

 
veoliaVeolia heeft samen  het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en Rijkswaterstaat onderzocht of het mogelijk was om geurloos recyclaat te maken. (Foto: Hans Roggen)

Kanttekeningen

Veolia heeft dus een volledig ontgeurd recyclaat kunnen produceren. Toch wil het bedrijf daar wat kanttekeningen bij maken. Volledig ontgeurd recyclaat is niet per definitie wenselijk omdat dit het doel voorbij schiet. Al is het qua energieverbruik superieur aan virgin - met een factor 2 of meer - het zou zoveel beter kunnen. Veolia zou graag zien dat het met een factor 6 virgin zou overtreffen. Maar dat kan alleen maar als producenten realistische eisen gaan stellen aan hun verpakkingsmateriaal.

Niet alleen recyclaat heeft een geur, maar virgin ook. Virgin ruikt naar petroleum, maar toevallig zijn inkopers aan die geur gewend. Daarnaast zijn er producenten die beweren dat het geurloos zijn van een verpakking belangrijk is, terwijl in de praktijk de geur van het verpakte product die van de verpakking maskeert. Producenten zouden meer kunnen doen en mogelijkheden kunnen onderzoeken om verpakkingen met gerecycled materiaal te gaan gebruiken. Want er is meer acceptatie van gerecyclede verpakkingen dan zij doen geloven. En hun marketing kunnen ze middels een sleeve aanbrengen op verpakkingen van gerecyclede kunststof.

Verder ziet Veolia veel heil in een product in een uniform materiaal. In Engeland bijvoorbeeld kan men succesvol melkverpakkingen recyclen omdat het gebeurt binnen een gesloten kringloop. Dat wil zeggen, het ontgeuren kan zich richten op melk en dezelfde verpakkingssoort en niet een heel scala aan geuren en materialen.

 

Meer samenwerking nodig

Veolia zou ook graag meer samenwerking zien binnen de recyclingbranche. Men beschouwt elkaar als concurrenten en eigenlijk zou de branche gezamenlijk een vuist moeten maken tegen de producent. Nu worden die niet geprikkeld tot verandering omdat de belangen te klein zijn, terwijl ze het wel zouden kunnen.

Behalve veel kennis heeft de ‘ontgeuringspilot' van Veolia ook een mooi concreet product opgeleverd. Het ontgeurde recyclaat van Veolia maakt zijn debuut in een verpakking voor vaatwastabletten. De Duitse producent van Finish brengt bakjes op de markt die dertig procent recyclaat bevatten, en dat aandeel zal steeds worden verhoogd. Ook voor de fabrikant is het aantrekkelijk om recyclaat te gebruiken in de verpakkingen, want recyclaat is goedkoper dan virgin. Stap een naar een mindsetverandering is gezet, want daarmee is de grootste winst te behalen vindt Veolia.

 

Focus op ...

Agenda

3 februari 2020, Deventer

Eigenschappen en testen van rubber (Nederlands)

Meer inzicht geven in de eigenschappen van rubber en het testen van deze eigenschappen.

5 februari 2020, Kortrijk

Prototyping/MNE 2020

rototyping Xpo, de netwerkbeurs voor design, ontwerp en prototyping van industriële componenten en...

Meer agendapunten »