KunststofenRubber.nl

PlastiKCs nieuwste speler op Belgische spuitgietmarkt

23 april 2020 om 17:03 uur

Kurt Callewaert gaat met PlastiKCs de Belgische spuitgietmarkt op: "De verkoop van investeringsgoederen als spuitgietmachines is, meer dan in Nederland, relatiegericht.

Sinds 1 april 2020 is PlastiKCs actief in de verkoop van spuitgietmachines, robotsystemen en randapparatuur voor kunststofverwerkende bedrijven in België en Luxemburg. Kurt Callewaert is het gezicht naar de markt en samen met Thiele&Kor Plastics Machinery eigenaar van PlastiKCs.


Auteur: Richard Bezemer

De naam PlastiKCs heeft niets van doen met een haperende spellingchecker, maar heeft alles te maken met de initialen van de man achter het nieuwe bedrijf:Kurt Callewaert, tot eind vorig jaar nog directeur van Engel Benelux. "Het opstarten van een eigen bedrijf is altijd al mijn grote droom geweest. Maar ik had daarbij wel de wens om high-end producten te verkopen; had geen goesting om te starten met low-end producten. Dat is als starter echter niet zo gemakkelijk: de ‘triple-A merken' zitten vast bij vertegenwoordigingen; die krijg je niet zomaar toegeworpen als jong opstartend bedrijf. Ook zijn de triple-A leveranciers niet geïnteresseerd in een ‘startup'; dat is voor hen een te groot risico. Ze staan vol in de markt en willen direct doorpakken."

Goed contact

Dat het hem nu toch is gelukt om met een portefeuille aan A-merken als Sumitomo Demag en Wemo Automation aan de slag te gaan, heeft te maken met zijn contacten met Riekus Thiele en Jan Eiko Kor, directeur-eigenaren van Thiele&Kor Plastics Machinery (TKPM) "Wij kennen elkaar al vanaf het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw, toen we werkten bij Koninklijke Landré & Glinderman, toentertijd vertegenwoordiger van de spuitgietmachines van het Duitse Demag. Ofschoon ieder op een zeker moment zijn eigen weg is gegaan, hebben we binnen de kleine wereld van de spuitgietmarkt altijd goed contact gehouden. Op een zeker moment is er ‘tussen pot en pint' een serieus gesprek op gang gekomen, aan de ene kant gevoed door mijn sluimerende behoefte aan een nieuwe uitdaging en aan de andere kant door de wens van TKPM om een bedrijf in België op te starten dat zich volledig richt op de Belgische en Luxemburgse spuitgietmarkt."

 

Aparte entiteit

Het in 2011 opgerichte Thiele&Kor Plastics Machinery heeft verschillende exclusieve vertegenwoordigingen voor de Benelux en bedient die markt vanuit de vestiging in Nieuwegein. "Maar", zo analyseert Riekus Thiele, "ofschoon we een aantal goede en trouwe klanten in België hebben, was dat niet de ideale situatie om de Belgische en Luxemburgse markt, die samen ongeveer tweederde van de Nederlandse markt uitmaken, te bedienen. Wil je daar echt alles uithalen wat erin zit, dan moet je een aparte entiteit hebben in België, met lokale mensen. Uitdaging is dan wel om een professional te vinden, die de markt kent en eigen is met de producten en de onderliggende techniek. Die hebben we gevonden in Kurt, die daarenboven ook nog eens een goede reputatie heeft in de kunststoffenwereld."

 

Belgische BV met Belgische mensen

Onder de vlag van PlastiKCs, een zelfstandige BV die eigendom is van zowel Kurt Callewaert als TKPM, zal Kurt vanuit een kantoor in Schoten de Belgische en Luxemburgse klanten commercieel-technisch van dienst zijn. Service en aftersales wordt vooralsnog door het bestaande team vanuit Nieuwegein verzorgd. Zodra er een behoefte is aan extra service-engineers of binnendienstmedewerkers in de Benelux, zullen die mensen in België worden aangenomen en gestationeerd. "Omdat er al een organisatie staat, die gewend is om in Benelux-verband te werken, hoeft dat niet direct te gebeuren. We zijn ons echter zeer bewust van de voordelen van werken in België met een Belgische BV met Belgische mensen, dus als die ruimte er is zullen we dat die zo snel mogelijk opvullen", aldus Jan Eiko Kor.

 

Concurrerend zijn en blijven

"In wezen is het een heel simpel verhaal', stelt Jan Eiko. "Er komt kunststofgranulaat binnen en er gaat een product uit. Die grondstof kan je niet goedkoper dan de buurman kopen en - als het van dezelfde kwaliteit is - kan je het product ook niet duurder verkopen. Je moet het geld dus verdienen op de productievloer." En dat kan volgens hem alleen door te investeren in zo efficiënt mogelijke machines, die lang meegaan en zo weinig mogelijk stilstandtijd hebben. "Dat zie je bijvoorbeeld terug in de verpakkingsindustrie, waar de spuitgietmachines van Sumitomo Demag een dominante positie hebben. De kostprijs van het product wordt in die markt voor 75 tot 90% bepaald door het materiaal. De rest van de kosten heeft te maken met energiegebruik, overhead en afschrijving. Als je in staat bent om met zo'n machine 2 of 3% meer rendement te halen, dan kan je ten opzichte van een goedkopere, maar minder efficiënte machine alleen al op basis van die performance een terugverdientijd van drie tot zelfs één jaar incalculeren. En dan heb ik het nog niet eens over de levensduur, die gemakkelijk tot twintig jaar of langer uitvalt."


Dit is een ingekorte versie van het interview uit het magazine Kunststof & Rubber, het complete stuk is terug te vinden vanaf pagina 20.

 

Focus op ...

Agenda

10 april 2024, Amsterdam

European Thermoforming Conference 2024

The European Thermoforming Conference is run specifically for the thermoforming industry and is organised...

11 april 2024, Ede

Eriks Experience Day

De Eriks Experience Day in Ede gaat over aandrijftechniek en kunststoffen. Samen met A-merk fabrikanten...

15 april 2024, Düsseldorf

Tube

Trade fair for the tube industry

Meer agendapunten »