20 juli 2020 om 16:40 uur
In het Kralingse Bos - het groene hart van Rotterdam - wordt 's werelds eerste lichtgewicht 3D-geprinte vezelversterkte kunststof (VVK) voetgangersbrug geïnstalleerd. Dit luidt de overgang in naar een duurzamer en circulair type bruggen die zowel sterk als duurzaam en extreem veelzijdig is.
"We zien het gebruik van composietbruggen als een slimme oplossing om onze oudere constructies te vervangen. Met meer dan 1000 bruggen in Rotterdam zoeken we voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om de volgende generatie bruggen te ontwikkelen die duurzamer en circulair zijn met lagere kosten voor onderhoud, investering en beheer."
Maurice Kardas, Business Development Manager bij Royal HaskoningDHV: "Vorig jaar hebben we het prototype van deze circulaire composietbrug aangekondigd en dankzij de visie en inzet van onze partners DSM en de gemeente Rotterdam kunnen we nu een stap verder gaan."
"Rotterdam en Nederland lopen voorop in innovatie in infrastructuur, met name op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Door circulaire composieten in hun bruginfrastructuur te introduceren, bewijst Rotterdam opnieuw dat ze een voortrekkersrol heeft. Deze stapsgewijze verandering vergt een gezamenlijke inspanning om innovatie van idee naar realisatie te brengen en luidt een nieuw tijdperk in van duurzaam ontwerp en overbruggingsfunctionaliteit."
De circulaire composiet voetgangersbrug is gemaakt van een vezelversterkt thermoplast Arnite®, een materiaal dat hoge prestaties combineert met de mogelijkheid van circulariteit.
Patrick Duis, Senior Application Development Specialist Additive Manufacturing bij DSM, voegt toe: "De geprinte circulaire composietbrug maakt de overgang mogelijk naar een duurzamer en circulair type bruggen met minimale slijtage. Nu we erin geslaagd zijn om een nieuwe circulaire composiet te ontwikkelen van recyclebaar basismateriaal dat over de nodige eigenschappen beschikt, kunnen we een volgende stap zetten inzake milieuvriendelijk ontwerp van de infrastructuur."
In de loopbrug kunnen sensoren worden opgenomen om een digitale twin van de brug te bouwen. De sensoren kunnen het onderhoud voorspellen en optimaliseren, de veiligheid garanderen en daarmee de levensduur van de brug verlengen. Naar schatting zal de voetgangersbrug eind 2020 geïnstalleerd en in gebruik zijn.
Royal HaskoningDHV en DSM organiseren in het derde kwartaal van 2020 een reeks webinars over het gebruik van circulaire composieten voor het bouwen van bruggen. Voor meer informatie kun je je hier aanmelden.
Techvertorial
Agenda
12 juni 2024
The summit will highlight the pivotal updates on the European outlook for wind blades while also...
18 september 2024, 's-Hertogenbosch
De Kunststoffenbeurs is dé centrale plek waar de Benelux kunststof- en rubberketen actuele kennis deelt,...