KunststofenRubber.nl

Blauwe champignonbakjes verleden tijd

17 november 2020 om 09:11 uur

De bekende blauwe champignonbakjes gaan verdwijnen uit de supermarkten. Voor Albert Heijn ontwikkelde Verstappen een nieuwe verpakkingslijn voor champignons en paddenstoelen. De bakjes zijn volledig transparant en bestaan uit 100% gerecyclede petflessen.


Daarmee zet Verstappen een volgende stap in het verduurzamen van de bedrijfsvoering en de productie van verpakkingsmaterialen. Mieke Verstappen, directeur van Verstappen licht toe: "Het mooie aan deze innovatie is dat het gebruikte kunststof eerder al als consumentenverpakking in de winkel gelegen heeft en uitermate geschikt is om weer een nieuwe voedselverpakking van te maken. Op deze manier kunnen we het materiaal blijvend hergebruiken. Een perfect voorbeeld van de circulaire economie."

Er is door Verstappen uitvoerig onderzoek gedaan naar de optimale champignonverpakking. Sinds de introductie van de welbekende blauwe bakjes, zoals Verstappen die in de jaren 80 ontwikkelde, ligt deze qua vormgeving en kleur bijna onveranderd in het schap. "Daar zijn we best trots op, want dat betekent dat we iets goeds gemaakt hebben. Toch hebben we de bakjes gedurende de jaren steeds vernieuwd, maar wellicht onopgemerkt. We zijn namelijk steeds minder materiaal gaan gebruiken en we zijn 10 jaar geleden al overgestapt naar tachtig procent gerecyclede petflessen. De nieuwe champignonverpakkingen bestaan uit honderd procent gerecyclede petflessen en bovendien verdwijnt nu ook de blauwe kleur. Blauw kunststof is net zo goed te recyclen, maar door de bakjes transparant te houden, wordt het voor recyclebedrijven veel interessanter", vertelt Mieke Verstappen. De nieuwe verpakkingen worden in eerste instantie uitgerold bij Albert Heijn. Andere supermarkten zullen op termijn deze trend mogelijk volgen.

Plastic Pact NL

Sinds kort is Verstappen lid van het Plastic Pact NL. In het pact hebben 60 toonaangevende bedrijven in Nederland afspraken gemaakt over het recyclen van plastic en de handen ineen geslagen om het plasticprobleem aan te pakken. Mieke Verstappen: "Wij ondernemen altijd met oog voor de toekomst en het milieu. Onze slogan is niet voor niks ‘Empowering a wasteless world'. Dit is voor ons niet alleen een spreuk aan de muur, maar een volwaardig onderdeel van onze bedrijfsvoering en visie. Met de innovatie die we nu introduceren tonen we aan dat we niet stilstaan, maar vooruitdenken en toekomstgerichte stappen zetten. Dit sluit perfect aan bij de doelen die we in het Plastic Pact NL hebben afgesproken."
 

Focus op ...

Agenda

9 december 2020, Online

Plastics Recycling Show Europe

The event covers the supply chain from design for raw materials, design for recycling, collection,...

9 december 2020, Online

Online Plastics Recycling Show Europe

The event covers the supply chain from design for raw materials, design for recycling, collection,...

3 maart 2021, Genève, Zwitserland

European Thermoforming Conference

The European Thermoforming Conference is unique because it is run specifically for the thermoforming...

Meer agendapunten »