KunststofenRubber.nl

Plexiglas voor lichtontwerp van Volkswagen ID.3

30 november 2020 om 14:21 uur

In het lichtontwerp va de nieuwe elektrische Volkswagen ID.3 is Plexiglas van Röhm gebruikt. (Foto: Volkswagen)

“Zo'n warm welkom! Alsof hij met zijn ogen knippert, ‘ontwaakt’ de auto zodra de bestuurder dichterbij komt, verlicht en draait de lichtmodule zijn of haar kant op.” Dit welkomstscenario schetst Röhm voor wie richting zijn of haar Volkswagen ID.3 loopt. In het lichtontwerp is gebruikgemaakt van hun Plexiglas-acrylaat.


De compacte auto is het eerste model in de volledig elektrische ID-familie dat het segment van de elektromobiliteit en de overgang naar autonoom rijden bij 's werelds grootste autofabrikant vertegenwoordigt. "Wij willen het voortouw nemen op het gebied van elektromobiliteit door middel van aantrekkingskracht", zegt Urs Rahmel, hoofdontwerper van de Exterior Design Studio van Volkswagen.

 

Een voorbeeld daarvan zijn de persoonlijke aanpassingsmogelijkheden aan een auto, die de verbondenheid van de eigenaar met de auto moeten vergroten en de gebruiksduur verlengen. Dit stelt hoge eisen aan de techniek, het design en de materialen. "In deze context kunnen Plexiglas-vormmassa's van Röhm bijdragen aan een toekomstgericht autodesign, vooral in combinatie met licht", stelt Siamak Djafarian, hoofd van de business unit Molding Compounds van Röhm GmbH.

 

Bekroond ontwerp

Voor de marktintroductie in de zomer van dit jaar had de ID.3 al verschillende ontwerpprijzen in de wacht gesleept. Tijdens de internationaal vermaarde ‘Automotive Brand Contest 2020' ontving het de ‘Best of Best'- award in de categorieën ‘Exterior Volume Brand' en ‘Interior Volume Brand'. Overigens was de Röhm's campagne voor de Plexiglas-voormassa  die de eigenschappen van het materiaal voor auto-ontwerp moest overbrengt, twee jaar geleden winnaar van deze Duitse designwedstrijd.

 

Licht maakt auto's menselijk

Licht is niet alleen een belangrijk onderdeel van het ontwerp als het gaat om toekomstige mobiliteit, maar heeft ook extra functies, zoals het weergeven van informatie over het oplaadproces en de laadstatus van elektrische voertuigen. Aan de buitenkant biedt het veiligheid en hulpmiddelen in de communicatie met andere weggebruikers, waarbij de verlichting ook de merkidentiteit vertegenwoordigt en een golf van enthousiasme voor het voertuig creëert. Volgens de ontwerpers van VW is het denkbaar om klanten toegang te geven tot aanpasbare lichtanimaties die in de toekomst kunnen worden gedownload.

 

Lichtsignatuur

"Ik ben altijd geroerd hoe licht een emotionele band creëert tussen mensen en auto's", zegt Sandra Sturmat, die in het Volkswagen User Experience Design Team ontwerpt hoe licht zich gedraagt. Zo zijn bijvoorbeeld ‘de ogen openen en naar je kijken' typische kenmerken van de Volkswagen ID-familie. Een innovatie in het lichtconcept is een LED-lichtstrip die zich uitstrekt van de koplampen tot aan het VW-logo. Het accentueert de breedte van het voertuig en sluit naadloos aan op de buitenlijnen. De lichtlijst maakt ook deel uit van de nieuwe Volkswagen-lichtsignatuur voor alle modellen, die de moderne mobiliteit een vriendelijk gezicht geeft.

 

Slagvast

De LED-lichtband is al in enkele voertuigen van de Golf 8-serie te zien. De veelzijdige eigenschappen van Plexiglas Resist AG 100 komen naar voren in de lichtbalkafdekking: "Deze speciale vormmassa is buitengewoon slagvast en beschikt tegelijkertijd over een hogere hittebestendigheid, uitstekende UV- en weerbestendigheid en compromisloos goede optische eigenschappen", vertelt dr. Sivakumara Krishnamoorthy, senior productmanager Automotive in de business-unit Molding Compounds van Röhm.

 

Dr. Eugen Fichter, expert op het gebied van materiaaltechnologie bij Volkswagen, is ook onder de indruk van het materiaal. "Beide voertuigen staan voor vernieuwing en innovatie - de Golf als het gaat om conventionele aandrijvingen en de ID.3 in elektromobiliteit, waardoor ze de vlag van dit innovatieve materiaal dragen." Fichter wijst er ook op dat de eisen die gesteld worden aan de kwaliteit en de functionaliteit van kunststoffen op de automotive steeds hoger worden. De vraag naar extreem duurzame kunststoffen met een hoogwaardig uiterlijk van het oppervlak stijgt. gevraagd. Bij Resist AG 100 is hij vooral onder de indruk van de weerstand tegen spanningsscheuren en stoten.

 

Lichtsignalen bij autonoom rijden

De volgende grote innovatieve sprong in de mobiliteit is autonoom rijden. De communicatie tussen het voertuig en de voetgangers is een van de uitdagingen waarmee auto-ontwikkelaars in dit verband worden geconfronteerd. "Het niet hebben van oogcontact maakt voetgangers onzeker, want de bestuurder kan met iets anders bezig zijn terwijl de auto autonoom rijdt", aldus lichtontwerper Sturmat. De oplossing? Het oogcontact wordt vervangen door lichtsignalen waarmee het voertuig aangeeft of het zal stoppen, beginnen te bewegen of een bocht zal maken. "Dit vraagt om robuuste transparante en doorschijnende kunststoffen waarmee informatie aan voetgangers kan worden doorgegeven", voegt Fichter toe. "Een ander aspect is de bescherming van sensoren in autonoom rijden, omdat ze onzichtbaar moeten zijn, maar toch betrouwbaar moeten functioneren".

 

iw Bij autonoom rijden kan licht andere weggebruikers waarschuwen, maar moeten sensoren ook worden beschermd, onzichtbaar zijn, maar wel altijd functioneren. (Foto: Volkswagen)

 

Materialen voor autonome mobiliteit

Voor beide toepassingen zijn speciale Plexiglas-vormmassa's beschikbaar. Het merk-PMMA in een neutrale grijze kleur zorgt voor een zwart paneeleffect. Dit maakt het mogelijk om functionele componenten te fabriceren die als glanzende zwarte panelen elegant in het design passen en indien nodig in multifunctionele lichtsignalen transformeren. De stootvaste en hoogglanzend zwarte Hi-gloss NTA-5 is bijvoorbeeld geschikt als afdekking voor sensoren, omdat het een lage radarabsorptie heeft, volledig gekleurd is en geen coating nodig heeft, terwijl 8N 90114 een infrarood-transparant materiaal is voor infrarood- en LIDAR-toepassingen (LIght Detection And Ranging / Laser Imaging Detection And Ranging).

 

Duurzaam en herbruikbaar

Naast functie en esthetiek wordt duurzaamheid steeds belangrijker. "Omdat er steeds meer plastic wordt gebruikt, is het essentieel dat het herbruikbaar is. Materialen zoals Plexiglas hebben een enorm potentieel, omdat PMMA mechanisch of chemisch kan worden gerecycled", zegt Fichter. Dat is pas nodig als de auto aan he inde van de levensduur is, want volgens Röhm is hun PMMA een materiaal dat zijn eigenschappen gedurende de hele levensduur van het voertuig behoudt - en in zijn oorspronkelijke staat, want door de chemische structuur van PMMA is de inherente UV-bestendigheid zo hoog dat een latere coating niet meer nodig is. Volkswagen heeft in het ID.3. consequent het principe van duurzaamheid nagestreefd.

 

De elektrische auto is het eerste model van de autofabrikant dat CO2-neutraal is geproduceerd. Ook de klimaatneutrale verpakking waarin Röhm de vormmassa's levert, doet ook nog een klein duit in het zakje.

 

 

Focus op ...

Agenda

10 april 2024, Amsterdam

European Thermoforming Conference 2024

The European Thermoforming Conference is run specifically for the thermoforming industry and is organised...

11 april 2024, Ede

Eriks Experience Day

De Eriks Experience Day in Ede gaat over aandrijftechniek en kunststoffen. Samen met A-merk fabrikanten...

15 april 2024, Düsseldorf

Tube

Trade fair for the tube industry

Meer agendapunten »