KunststofenRubber.nl

BMW neemt verpakkingen onder de loep

20 maart 2023 om 15:12 uur

BMW wil de CO2-uitstoot in de toeleverketen met 20 procent verminderen en kijkt daarom ook kritisch gekeken naar verpakkingen. (Foto: BMW)

BMW wil – ten opzichte van 2019 – de CO2-uitstoot in de toeleverketen met 20 procent verminderen. Daarom wordt kritisch gekeken naar de verpakkingsmiddelen. Het gebruik moet worden gestimuleerd, het gehalte aan gerecyled materiaal moet omhoog, de massa moet omlaag. Of nog beter – gewoon niet gebruiken.


De BMW Group heeft verschillende projecten uitgevoerd in zijn verpakkingslogistiek om meer op hulpbronnen te besparen. Met de projecten wil het concern nauw samenwerken met de leveranciers om de CO2-uitstoot te verminderen en de principes van de circulaire economie zo goed mogelijk toe te passen realiseren. Als onderdeel van dit initiatief zullen de Europese fabrieken meer gerecycleerd materiaal in hun verpakkingen gebruiken. Dit betekent dat bij nieuw gegunde contracten het aandeel gerecycled materiaal in herbruikbare verpakkingen voor logistieke doeleinden dit jaar bijna zal verdubbelen van ongeveer 20 procent tot meer dan 35 procent. Maar ook het gebruik van alternatieve duurzame materialen, de vermindering van wegwerpverpakkingen, de invoering van lichte verpakkingen op bepaalde gebieden en de vermindering van de transportvolumes zullen bijdragen tot een vermindering van de koolstofuitstoot. De BMW Group volgt de impact van individuele maatregelen via een CO2-calculator voor verpakkingen. Het algemene doel van de groep is om de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen met 20 procent per voertuig te verminderen, ten opzichte van 2019.

 

Consequent doorgevoerd

Michael Nikolaides, hoofd van het BMW Group productienetwerk en logistiek: "Onze 're:think, re:duce, re:use, re:cycle'-aanpak wordt ook consequent doorgevoerd in de verpakkingslogistiek. We gebruiken innovatieve strategieën om de hoeveelheid grondstoffen die we gebruiken consequent te verminderen en zo onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Wij van Logistics dragen ook ons steentje bij om de BMW iFACTORY van de grond te krijgen - met bijzondere aandacht voor de 'groene' kant van de zaak."

BMW iFACTORY. LEAN. GREEN. DIGITAL. is de strategische visie voor het wereldwijde productienetwerk, met de nadruk op flexibiliteit en efficiëntie, duurzaamheid en digitalisering. Het biedt een antwoord op de uitdagingen van de transformatie naar e-mobiliteit en gaat uit van een wereldwijde aanpak. ‘Groen' betekent gebruikmaken van de nieuwste technologieën om een productieproces te creëren waarbij zo min mogelijk hulpbronnen worden gebruikt.

 

bmwDoor 25 procent gerecycled materiaal in de EPP-verpakkingen toe te passen, wordt jaarlijks bijna 280 ton CO2 bespaard. (Foto: BMW)

 

Meer gerecycled materiaal

Een voorbeeld van hoe de BMW Group voldoet aan de criteria van een circulaire economie is het gebruik van gerecycleerd materiaal in EPP-verpakkingen (EPP = geëxpandeerd polypropyleen). Momenteel bevatten de nieuw ontwikkelde EPP-verpakkingen al 25 procent gerecycled materiaal. EPP wordt gebruikt in speciale containers omdat de vorm ervan kan worden aangepast aan de te verpakken onderdelen, waardoor deze veilig kunnen worden vervoerd. Er zijn jaarlijks ongeveer 360.000 van deze verpakkingen nodig. Door 25 procent gerecycled materiaal te gebruiken, wordt jaarlijks bijna 280 ton CO2 bespaard. Er zijn plannen om dit aandeel gerecycled materiaal nog verder te verhogen; de eerste proefprojecten met 100 procent gerecycled materiaal lopen momenteel. Als de tests succesvol zijn, zal deze configuratie vanaf 2024 de standaard worden voor nieuwe contracten.

Jaarlijks kan nog eens 680 ton aan koolstofemissies worden bespaard door het gebruik van deksels en zogenaamde kleine ladingdragers met 50 procent gerecycleerde inhoud. Momenteel zijn deze maatregelen gericht op de Europese markten vanwege de huidige situatie op het gebied van afvalbeheer en de beschikbare recyclinginfrastructuur. Aan uitbreiding naar de vestigingen in Mexico, de VS en China wordt gewerkt.

 

bmwSamen met het Deense PLASTIX, gaat de BMW Group maritiem afval verwerken tot grondstof voor toepassing in hun nieuwe modellen. (Foto: PLASTIX)

 

‘Boodschappenkratten'

De BMW Group introduceert iets dat een nog grotere impact zal hebben op de uitstoot: het opvouwen van grote ladingdragers. Vanaf dit jaar worden in plaats van stalen palletboxen opvouwbare kunststof alternatieven gebruikt die voor meer dan 90 procent uit gerecycled materiaal bestaan. Deze werken op dezelfde manier als de opvouwbare boodschappenkratten die de meeste mensen kennen: als ze leeg zijn, kunnen ze worden opgevouwen, waardoor ze gemakkelijker te vervoeren zijn. Het gebruik van 15.000 van deze nieuwe containers vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 3.000 ton per jaar.

 

Alternatieve materialen

Als het om verpakkingen gaat, is de ‘sky the limit'. BMW start proefprojecten met biogebaseerde materialen ter vervanging van op olie gebaseerd  polyethyleen en polypropyleen. Het concern onderzoekt ook of en op welke wijze materialen van gerecycleerde huishoudelijke apparaten in hun verpakkingen kunnen worden gebruikt. Op lange termijn wil de autogigant over de hele linie alternatieven voor grondstoffen gebruiken.

Voor het eerst in de auto-industrie zullen de modellen van de NEUE KLASSE die vanaf 2025 op de markt komen, bijvoorbeeld bekledingsonderdelen bevatten van kunststof waarvan de grondstof voor ongeveer 30 procent bestaat uit gerecycleerde visnetten en -touwen. De grondstof wordt proactief in havens over de hele wereld ingekocht om te voorkomen dat het in zee terechtkomt.

 

Nylon afval in vloermatten

De BMW Group hanteert verschillende benaderingen om plastic afval uit de maritieme industrie te gebruiken als grondstof voor auto-onderdelen om waardevolle hulpbronnen te behouden en de CO2-uitstoot te verminderen. Deze vorm van recycling maakt het mogelijk om de behoefte aan primaire kunststoffen op basis van aardolie te verminderen en tegelijkertijd de vervuiling van de oceanen tegen te gaan.

Gerecycled nylonafval vormt de basis voor een synthetisch garen waarvan bijvoorbeeld de vloermatten in de BMW iX en de nieuwe BMW X1 worden gemaakt. Dit materiaal, ECONYL genaamd, wordt gemaakt van afgedankte visnetten, versleten vloerbedekkingen en restafval van de kunststofproductie.

 

bmwMet het regranulaat uit de netten en touwen kunnen nu ook zichtbare sierdelen worden gespuitgiet. (Foto: PLASTIX) 

 

Ook voor spuitgieten

In een nieuw initiatief, ontwikkeld in samenwerking met het Deense bedrijf PLASTIX, gaat de BMW Group een stap verder met de recycling van maritiem plastic afval. Na scheiding ondergaan visnetten en touwen een innovatief proces dat granulaat oplevert. Terwijl gerecycled maritiem plastic tot nu toe alleen in de auto-industrie werd gebruikt in de vorm van vezels voor nieuwe voertuigonderdelen, is dit gerecyclede materiaal nu voor het eerst ook geschikt voor het spuitgietproces. De grondstof voor de aldus vervaardigde onderdelen kan voor ongeveer 30 procent uit maritiem kunststofafval bestaan.

 

Lagere koolstofvoetafdruk

Dit schept extra toepassingsmogelijkheden voor gerecycleerde kunststoffen. De onderdelen die via het spuitgietproces worden vervaardigd, zijn sierdelen die vanaf 2025 zowel in niet-zichtbare als zichtbare delen van het exterieur en interieur van de NEUE KLASSE-modellen zullen worden gebruikt. De resulterende onderdelen hebben een ongeveer 25 procent lagere koolstofvoetafdruk dan hun tegenhangers van conventioneel vervaardigde kunststoffen. In totaal heeft BMW Group zich ten doel gesteld het aandeel van secundaire materialen in de thermoplasten die in nieuwe auto's worden gebruikt, te verhogen van de huidige circa 20 procent tot gemiddeld 40 procent in 2030. 

 

Focus op ...

Agenda

15 april 2024, Düsseldorf

Tube

Trade fair for the tube industry

22 april 2024, Universiteit Twente

Extrusiecursus

De nadruk ligt op apparatuur, processen en productkwaliteit. Het doel van de cursus is optimale benutting...

25 april 2024, Brussel

Belgische Plastics Dag

Door essenscia PolyMatters and Agoria

Meer agendapunten »