Per jaar belandt momenteel zo'n negen miljoen ton plastic in zeeën en oceanen en vormt daar de plastic soup. Mediabedrijf National Geographic start nu de campagne #stopmetplastic waarmee men mensen wil aanmoedigen het gebruik van plastic te verminderen door om te beginnen maar eens zes plastic wegwerpproducten niet meer te gebruiken: wattenstaafjes, rietjes, koffiebekers, tasjes, bestek en flesjes. In de maand juni gaat de tv-zender documentaires uitzenden en gaat men tips geven op natgeo.nl en op de social mediakanalen. Bovendien komen er ‘plasticverhalen' in National Geographic Magazine en National Geographic Junior.
In de maand juni zullen actrice en sociaal ondernemer Hanna Verboom, YouTuber Wouter van der Vaart (Dodo) en plastic soup surfer Merijn Tinga optreden als ambassadeurs van #stopmetplastic.
Tinga is bekend geworden met zijn fysieke surfacties in de strijd tegen zwerfafval. Van zijn laatste tocht over de Rijn (Source2Sea) is een documentaire gemaakt die in juni op de maandagavond zal worden uitgezonden. Jeroen Pauw besteedde er al aandacht aan op 29 mei. Kijken vanaf 35 minuten.
Lees hier in pdf het artikel over hem dat eerder is gepubliceerd in het vakblad Kunststof & Rubber.
Merijn_Tinga_KR_PORTRET2018. |
National Geographic zal iedere maandagavond van de maand juni uitzenden. Ambassadeur Hanna Verboom heeft interviews opgenomen met de oprichters van diverse Nederlandse anti-plastic-initiatieven, die in juni zowel op televisie als online te zien zijn. Deze initiatieven zijn in juni partner geworden van National Geographic voor #stopmetplastic: The Great Bubble Barrier, Plastic Soup Foundation, Stichting De Noordzee, Plastic Soup Surfer, Join The Pipe, By The Ocean We Unite en Searious Business.
Tijdens #stopmetplastic focust National Geographic zich ook op twee acties waaraan het publiek kan meedoen: recyclen en oprapen. Samen met Stichting De Noordzee organiseert men een Beach Cleanup.