Carbontechniek Ex-core Donkervoort wint subsidie Europese Unie

Geplaatst op 15 juni 2018 om 12:41 uur
Carbontechniek Ex-core Donkervoort wint subsidie Europese Unie
Carbontechniek Ex-core Donkervoort wint subsidie Europese Unie
De innovatieve productiemethode met koolstofvezelversterkt composiet Ex-core van de Nederlandse sportautofabrikant Donkervoort ontvangt EU-subsidie. De techniek is geselecteerd in het kader van de European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies.

Donkervoort Automobielen in Lelystad produceert inmiddels al zo'n veertig jaar zijn unieke lichtgewicht sportwagens die de 'meest pure rijbeleving' bieden. Sinds een jaar of tien ontwikkelt de autofabrikant zich bovendien sterk op het gebied van innovatieve materialen en het resultaat is de in eigen huis ontwikkelde en gepatenteerde koolstofvezeltechniek Ex-core. Het betreft een single-shot productiemethode met koolstofvezelversterkt composiet gevuld met schuim dat samen zorgt voor ultrasterke en superlichte componenten. Uit ruim 2,3 duizend inzendingen werd Ex-core als één van de vijftig Nederlandse bedrijven geselecteerd voor de European Innovation Grant van Horizon 2020. Dit is een innovatieprogramma voor hightech scale-ups van de Europese Unie. Twee andere Nederlandse innovaties werden ook geselecteerd, namelijk Avantium Chemicals en Media Distillery. Samen kregen de drie bedrijven 5,1 miljoen euro toegekend, waarvan 1,4 miljoen naar Media Distillery ging. De complete lijst van winnaars staat hier.

 

Media Distillery werkt met kunstmatige intelligentie aan herkenning van video-opnames. Avantium Chemicals is bekend in de kunststofwereld en werkt aan een biologisch afbreekbare materiaal voor de frisdankfles maar bijvoorbeeld ook aan vezels voor tapijt en textiel en andere verpakkingsmaterialen.

  

In eigen huis ontwikkeld 

 

In tijden waarin de emissie-eisen voor auto's steeds verder worden aangescherpt, is het reduceren van het gewicht belangrijk. Zowel grote als kleine automobielfabrikanten zoeken naar methodes om gewicht te kunnen besparen. Koolstofvezelversterkt composiet speelt hierin een belangrijke rol. Om nog lichtere en sterkere koolstofcomponenten te kunnen produceren, ontwikkelde Donkervoort in de afgelopen jaren in eigen huis zijn gepatenteerde koolstofvezeltechniek Ex-core. Behalve licht en sterk waren er meer belangrijke eisen, namelijk een zo kort mogelijke productietijd en zoveel vormvrijheid. Ex-core voldoet aan al deze eisen, zegt Donkervoort.  De single-shot productietechnologie bewees zich al in de bovendeuren van de D8 GTO-serie: zowel de deur als het scharnier - de binnen- en buitenschaal én de schuimkern - kunnen in één keer worden geproduceerd. Om dit te kunnen bewerkstelligen werden niet alleen de schuimkern en de productietechniek maar ook de eigen tooling met oppervlakteverwarming ontworpen. Het resulteert in een compleet stand-alone productieproces, dat bovendien unieke vormvrijheden biedt. Het proces lijkt zeer geschikt voor massaproductie en het is daarom een vooruitstrevende innovatie die ook de aandacht van OEM's trekt, meldt Donkervoort.

 

Twintig vacatures

 

Donkervoort Automobielen zal de subsidie inzetten voor de verdere ontwikkeling van en het naar de internationale (automotive) markt brengen van Ex-core. Voorts brengt de scale-up een toename van de behoefte aan personeel met zich mee, met name op het gebied van composieten. Geïnteresseerden die dit als een mooie kans zien, kunnen solliciteren op de nieuwe openstaande vacatures via de Donkervoort Jobs-website.

 

 

Horizon 2020

 

Vooruitstrevend en uniek, vindt de Europese Unie, die Ex-core van Donkervoort nomineerde voor Horizon 2020. Het programma van de EC stimuleert en ondersteunt vooruitstrevende ondernemingen om unieke innovaties sneller op de markt te brengen en als zodanig snellere groei te stimuleren.

 
© KunststofenRubber.nl