Liesbeth Dekker is de unitmanager bij PLUS Retail: "Toen ik het verhaal van Marius Smit van Plastic Whale hoorde, raakte mij dit zeer. We hebben al flinke stappen gezet om minder en milieuvriendelijker te verpakken, maar het werk van Marius stookte dit vuurtje verder op. Het oplossen van de plastic soep lukt alleen als je het samen doet."
Plus wil het volume aan verpakkingen terugdringen. De keten wil een bijdrage leveren aan de circulaire economie. Hierdoor worden in 2018 alle vierenhalf duizend huismerkproducten getoetst op de drie uitgangspunten, namelijk zo minimaal mogelijk, hernieuwbaar en recyclebaar verpakken. De supermarkt is hier al mee begonnen door te stoppen met het gebruik van zwart plastic, dat moeilijk recyclebaar is. Groente en fruit worden inmiddels verpakt in minder plastic dan voorheen.
Bijna alle supermarkten maken dit jaar werk van duurzaam verpakken. Zo is Albert Heijn een campagne gestart om minder verpakkingen te gebruiken en werkt Aldi samen met Plastic Soup Foundation om het gebruik van plastic terug te dringen.