Trimaran Arkema lichter door toepassing Altuglas PMMA-glas

Geplaatst op 05 november 2018 om 11:17 uur
Trimaran Arkema lichter door toepassing Altuglas PMMA-glas
Schipper Lalou Roucayrol van Arkema's Multi50 race-trimaran, vaart sinds 4 november de wedstrijd Route du Rhum van Saint-Malo naar Guadeloupe, een eiland van de Kleine Antillen. Volgens hem is zijn trimaran een 'samenballing van technieken' die het mogelijk maakt de oceaan zo snel mogelijk over te steken. Een van de technieken is de toepassing van Altuglas ShieldUp PMMA-glas.

De Altuglas ShieldUp polymeer is licht en levert hoge prestaties. Het is gebruikt voor de ramen van de cockpit en voor de twee koepels van de stuurhuizen.  Het materiaal is transparanter dan glas en bovendien is Altuglas ShieldUp het enige materiaal dat is staat is om de vervormingen en verstorende effecten van de bewegingen van de boot te weerstaan, terwijl het materiaal ook bestand moet zijn tegen het geweld van de golven en omstandigheden in slecht weer. De prestaties van de Arkema trimaran zijn verbeterd door het verlaagde gewicht van de boot door het gebruikt van PMMA-sheets die zes tot acht millimeter dik zijn. Als polycarbonaat zou zijn gebruikt, moest het materiaal twaalf millimeter dik zijn.

Deze combinatie van eigenschappen is ook voor andere toepassingen interessant:

Altuglas International, wereldwijd een belangrijke partij in PMMA,  is sterk betrokken met technische polymeren, vanaf de MMA-monomeer tot PMMA-acrylaatglas. Het bedrijf creëert en produceert innovatieve producten uit drie activiteiten: MMA, sheet en PMMA-harsen. Het gaat om vier merknamen: Altuglas, Plexiglas (America's), Oroglas en Solarkote.

 
© KunststofenRubber.nl