Kunststof Ultramid presteert in Mercedes-Benz brandstofcel

Geplaatst op 12 maart 2019 om 12:07 uur
Kunststof Ultramid presteert in Mercedes-Benz brandstofcel
Chemiereus BASF heeft in een gezamenlijk project met Joma-Polytec en Mercedes-Benz Fuel Cell de brandstofcel doorontwikkeld en gereedgemaakt voor marktintroductie.

Welk aandrijfconcept voor auto's in de toekomst dominant wordt, is de vraag. Autofabrikanten zijn ermee bezig maar ook kunststoffabrikanten. BASF is de grootste leverancier van chemicaliën voor de automotive industrie en stelt dat de chemie een belangrijke bijdrage levert aan een reeks van verschillende elektrische aandrijfconcepten. In nauwe samenwerking met Joma-Polytec en Mercedes-Benz Fuel Cell, een dochterbedrijf van Daimler, wordt de technische kunststof Ultramid nu toegepast bij de fabricage van componenten van brandstofcelsystemen. 

 

Gelijke tred houden

De oplossing is toegepast in de Mercedes GLC F-CELL die een brandstofcel combineert met een oplaadbare lithium-ion batterij. De hoge kwaliteit en de strenge eisen in de automotive industrie stellen zeer hoge eisen aan materialen. Met veelzijdige en  geavanceerde polyamiden (merknaam Ultramid), polybutyleentereftalaat (Ultradur), polyftaalamiden (PPA) en de kunststoffen polyoxymethyleen (Ultraform) en polyethersulfon (Ultrason) zegt BASF in staat te zijn gelijke tred te houden met de laatste ontwikkelingen van de autofabrikanten. De technische eigenschappen  en hoge functionaliteit zijn essentieel. Voor de Mercedes GLC F-Cell gaat het om de allround uitstekende eigenschappen van Ultramid tellen: goede thermische en de chemische weerstand, dynamische stijfheid, hoge slagsterkte en de goede langetermijnprestaties.  Samen met Joma-Polytec en Mercedes-Benz Fuel Cell is een ontwikkelingsproject gestart met als doel de optimale oplossing te vinden voor de reeks van eisen inclusief de thermische stabiliteit,  weerstand tegen diverse media en een lange levensduur.


Uiteindelijk is gekozen voor op maat gemaakte Ultramid grades A3WG10 CR en A3EG7 EQ.  Na succesvol tests van alle componenten, worden de twee glasvezelversterkte Ultramid grades  nu toegepast als standaard voor het fabriceren van de anode- en kathode-eindplaten in brandstofcellen, aldus BASF.

 
© KunststofenRubber.nl