Kunststof- en rubberindustrie start campagne over plastic

Geplaatst op 27 september 2019 om 13:15 uur
Kunststof- en rubberindustrie start campagne over plastic
Deze week start het initiatief Rethink een campagne om ‘de plastic waarheid' boven tafel te krijgen. Het gezamenlijke initiatief van de kunststof en rubber producerende en verwerkende industrie in Nederland start een campagne om ‘plastic fabels' de wereld uit te helpen.

Rethink wil consumenten beter informeren over de voordelen en het (her)gebruik van plastics. Eind september startte de campagne op Twitter en LinkedIn om plastic fabels met feiten te ontkrachten.

 

Groente en fruit 

Twee derde deel van de volwassen Nederlanders denkt dat plastic tasjes slechter zijn voor het milieu dan tasjes van alternatieve materialen en 83 procent vindt het onnodig dat groente en fruit in plastic wordt verpakt. Vier op de tien Nederlanders denken dat plastics niet noodzakelijk zijn voor schoon drinkwater. Uit het onderzoek dat in opdracht van Rethink is uitgevoerd, blijkt dat consumenten meer misvattingen hebben over plastic en het (her)gebruik van plastic producten.
Het onderzoek[1] zegt dat consumenten het nut van plastic onderschatten.  De helft van de respondenten is van mening gemakkelijk zonder plastic te kunnen leven. Er bestaan plasticvrije hotels en restaurants en zijn er talloze initiatieven die plasticvrij proberen te zijn. Mar wat men vaak vergeet, is dat plastic is verwerkt in gebouwen en telefoons, laptops, auto's en contactlenzen et cetera, in veel producten die iedereen dagelijks gebruikt.  Veel van de consumenten (83%) vinden ook dat het verpakken van groente en fruit in plastic niet nodig is en gaan daarbij voorbij aan de verlenging van de houdbaarheid ervan.

 

Plastic tasje

Over plastic tasjes bestaan ‘nogal wat misvattingen', volgens het bericht. Twee derde deel van de Nederlanders denkt dat plastic tasjes slechter zijn voor het milieu dan tasjes van alternatieve materialen. Dit is niet terecht, stelt men, gezien de negatieve impact die de productie van andere materialen heeft op het milieu: er is meer land en water nodig, het zorgt voor toenemende ontbossing, het heeft een grotere CO2-footprint én het kost bovendien meer energie om het te recyclen.
Zestig procent van de Nederlanders ziet biodegradeerbaar plastic als een oplossing om zwerfafval te verminderen maar de kunststofindustrie is het hier niet mee eens omdat dit type plastic pas vergaat als het op industriële wijze wordt gerecycled in een vergistings- of composteermachine waar de temperatuur en luchtvochtigheid hoog genoeg zijn. Hiervoor moet het afval eerst op de juiste manier worden ingezameld en daarvoor is de consument zelf verantwoordelijk.

 

Niet onmisbaar

Theo Stijnen van Plastics Europe is mede-initiatiefnemer van Rethink.  "Een groot deel van de Nederlanders denkt dat plastic bij geen enkel product onmisbaar is. Dit benadrukt dat Nederlanders voornamelijk denken aan de negatieve aspecten van kunststof. Mensen associëren plastics vaak met de plastic soep. Natuurlijk zijn ook wij vanuit de kunststofindustrie bezorgd over plastic in het milieu en daarom zijn we in 2017 begonnen met Rethink waarin we het voortouw nemen om onze maatschappij te verduurzamen en milieuvervuiling aan te pakken.''

 

Deze week start de social-mediacampagne op Twitter en LinkedIn waarin ‘plastic fabels worden ontkracht met feiten'.

 

Rethink: https://www.rethinkplastics.nl/rethink/rethink-plastic-waarheid-vs-plastic-fabel/

Twitter: https://twitter.com/PlasticsRethink

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/rethink-plastics/

 
© KunststofenRubber.nl