Virtual reality om plasticverbruik terug te dringen

Geplaatst op 09 december 2019 om 16:59 uur
Virtual reality om plasticverbruik terug te dringen
Een nieuw project van de Universiteit van Amsterdam stelt de vraag hoe wij ons plasticverbruik kunnen terugdringen om bij te dragen aan schonere oceanen. Het antwoord denken de onderzoekers te vinden in het gebruik van virtual reality om bewustwording te vergroten en de psychologische afstand te verkleinen.
Het project wordt geleid door Hande Sungur van de Universiteit van Amsterdam en gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), binnen het programma Creatieve Industrie - Kennis Innovatie Mapping (KIEM).

Al weet iedereen dat de oceanen zijn vervuild door plastic, het kan nog steeds aanvoelen als een ver-van-mijn-bed-probleem waar weinig invloed op uit te voeren is door individuen. 'We denken dat virtual reality een technologie is waarmee we die psychologische afstand tot het probleem kunnen verkleinen en de empathie kunnen verhogen. Kennis opdoen over plasticvervuiling in een meeslepende omgeving kan volgens ons heel doeltreffend werken,' aldus Sungur.

In de meeslepende en interactieve virtualrealityomgeving kunnen gebruikers straks de ocenaan induiken en zowel haar schoonheid als de vervuiling ervaren. De gebruiker zal over verschillende soorten plastic leren en wat hij of zij in de eigen dagelijkse routine kan doen om plasticverbruik te verminderen.

Financiering en partners

Het project wordt gefinancierd in het kader van het 'Creatieve Industrie - Kiem' programma van de NWO. Dit programma financiert fundamentele en industriële kortetermijnonderzoeken en -samenwerkingen tussen private en openbare partijen en kennisinstellingen. Sungur zal samenwerken met:

Het project loopt van januari 2020 tot januari 2021.

 
© KunststofenRubber.nl