Voedselkwaliteit en -veiligheid zijn van het grootste belang, en de verpakking speelt een belangrijke rol bij het waarborgen hiervan. De meeste kunststoffen zijn moeilijk te recyclen voor voedselverpakkingen. Dit leidt volgens het bedrijf tot een beperkt aanbod van gerecyclede kunststoffen van levensmiddelenkwaliteit. Om een markt te creëren, heeft Nestlé zich daarom verplicht om tot 2 miljoen ton gerecyclede ‘foodgrade' kunststoffen in te kopen. Tussen nu en 2025 trekken de Zwitsers meer dan CHF 1,5 miljard uit om bonus voor deze materialen te betalen. Nestlé streeft er uiteraard naar die investering door procesoptimalisatie boekhoudkundig neutraal te houden.
Verpakkingsinnovatie, met inbegrip van nieuwe materialen, hervulsystemen en recyclingoplossingen, is een andere belangrijke uitdaging op de weg naar een toekomst zonder afval. Behalve het belangrijke interne onderzoek via het Nestlé Instituut voor Verpakkingswetenschappen, zal het bedrijf een CHF 250 miljoen duurzaam verpakkingsfonds opzetten om te investeren in startende bedrijven die zich op deze gebieden richten.
"Geen enkel plastic mag op de vuilnisbelt of in het afval terechtkomen", aldus Mark Schneider, CEO van Nestlé. "Het veilig maken van gerecycled plastic voor voedsel is een enorme uitdaging voor onze industrie. Daarom willen we niet alleen het gebruik van plastic tot een minimum beperken en afval inzamelen, maar ook de kringloop sluiten en meer plastic oneindig recycleerbaar maken. We nemen gedurfde stappen om een bredere markt te creëren voor voedselveilige gerecyclede kunststoffen en om de innovatie in de verpakkingsindustrie te stimuleren. We heten anderen welkom om ons te vergezellen op deze reis."
"Het verheugt ons dat Nestlé een investering van CHF 2 miljard heeft gedaan om een circulaire economie voor kunststoffen tot stand te brengen, naast een vermindering van het gebruik van nieuw plastic in verpakkingen met een derde in 2025. Door de kunststoffen die we niet nodig hebben te elimineren, door te innoveren op gebieden als hergebruikmodellen en nieuwe materialen, en door de kunststoffen die we wel nodig hebben te laten circuleren - ook in meer uitdagende foodgrade toepassingen - kunnen we een economie creëren waarin plastic nooit afval wordt. Het bereiken van de aangekondigde toezeggingen zal aanzienlijk bijdragen aan het realiseren van deze visie", aldus Andrew Morlet, CEO van de Ellen MacArthur Foundation.
De twee nieuwe initiatieven vormen een aanvulling op de voortdurende inspanningen van het bedrijf, zo stelt Nestlé, op het gebied van onderzoek, inkoop en productie om verpakkingen recyclebaar of herbruikbaar te maken. Dit alles moet er toe leiden dat netto in 2050 de broeikasgasemissies tot nul zijn teruggebracht. Nestlé zegt toe verdere initiatieven te blijven ontwikkelen en regelmatige voortgangsupdates te geven.