Kwart Europese ethyleencapaciteit bedreigd

Geplaatst op 14 april 2020 om 09:53 uur
Kwart Europese ethyleencapaciteit bedreigd
Minstens 6,6 miljoen ton/jaar, oftewel 26 procent, van de Europese ethyleenproductiecapaciteit wordt bedreigd door olieraffinaderijen die tegen een verlaagd tarief draaien of de productie stopzetten.
Dat blijkt uit een nieuwe analyse van ICIS. Het ethyleen wordt geproduceerd door kraakinstallaties in raffinaderijen die worden getroffen door een ineenstorting van de vraag naar aardolieproducten, waaronder vliegtuigbrandstof. Dit heeft te maken met de beperkingen van het vervoer over de weg en door de lucht in verband met het coronavirus.

Deze ethyleenkrakers kunnen gedwongen worden hun bedrijfstarieven te verlagen of zelfs te sluiten, omdat zij hoofdzakelijk afhankelijk zijn van nafta of vloeibaar petroleumgas (LPG) dat afkomstig is van de raffinaderijen waarmee zij verbonden zijn.

Uit de ICIS-analyse blijkt dat de 6,6 miljoen ton/jaar ongeveer vijftig procent van de aan de raffinaderij gekoppelde stoomkraakcapaciteit in Europa en 26 procent van de stoomkraakcapaciteit in de regio vertegenwoordigt. Voor propyleen is 5,9 miljoen ton/jaar aan capaciteit gekoppeld, terwijl dit voor benzeen 4,0 miljoen ton/jaar is. De analisten zijn op de hoogte van ongeveer 6,5m bbl/dag olieraffinagecapaciteit die niet op de gebruikelijke capaciteit werkt.

Er zijn enkele geplande stilleggingen, maar de meeste zijn te wijten aan de verminderde vraag naar brandstoffen van het coronavirus en de daarmee gepaard gaande lockdowns. De deskundigen zijn van mening dat er ten minste 2,2m bbl/dag aan reducties zijn, terwijl de verwachte doorvoercapaciteit voor Europa 12,2m bbl/dag bedraagt. 'De reductie is vrijwel zeker nog hoger in de werkelijkheid en zou kunnen oplopen tot 5m bbl/dag wanneer men bedenkt welke sites dergelijke informatie niet delen', aldus Michael Connolly, Senior Consultant bij ICIS Global Refining Team.

De raffinaderijen opereren met een gebruik tussen de vijftig en zestig procent, waaruit de gebruikelijke minimumafname voor de meeste destillatie-eenheden blijkt. De direct gekoppelde kraakinstallaties zijn waarschijnlijk wel in staat om met een hogere bezettingsgraad te werken. Connolly zei dat, terwijl de productie van lichte nafta in combinatie met het gebruik in de raffinaderij wordt gereduceerd, het middendeel van de nafta, dat in het algemeen in de benzinepool wordt gebruikt (via verdere verwerking), in plaats daarvan kan worden gebruikt voor stoomkraken, wat een lagere kwaliteit oplevert dan lichte nafta.

'Dit zou helpen bij het ontkoppelen van het gebruik van de raffinaderij-kraker, zodat de betere marges op het kraken van nafta kunnen worden opgevangen en er kan worden voldaan aan de vraag naar de soorten polymeren die essentieel zijn voor de bestrijding van het coronavirus', voegde Connolly eraan toe.

Dit vermogen zou kunnen worden gehandhaafd terwijl de upstream-raffinaderij in bedrijf is. Maar als de raffinaderij volledig moet worden stilgelegd, is het onwaarschijnlijk dat veel van deze krakers over de logistiek beschikken om voldoende grondstoffen te kunnen importeren om hun activiteiten te kunnen voortzetten, met name de krakers in het binnenland die twee miljoen ton/jaar van deze ethyleencapaciteit vertegenwoordigen.

 
© KunststofenRubber.nl