Van de kunststofbedrijven die een lagere omzet rapporteren in vergelijking met april 2019, lijken de kleinste bedrijven harder te zijn getroffen dan de middelgrote tot grote bedrijven. Bijna zestig procent van de kleine bedrijven zegt dat de omzet met ten minste twintig procent is gedaald, bij de grote tot middelgrote bedrijven gold dit maar voor 45 procent. Gekeken naar verschillen per regio waren de resultaten in de Scandinavische landen opmerkelijk, aangezien bijna de helft een hogere omzet meldde dan in april vorig jaar. Een aandeel van 72 procent van de kunststofverwerkers heeft te maken met een dalende verkoop. Verwerkers die actief zijn in de verpakkingssector deden het beter: ongeveerveertig procent meldde een hogere omzet.
De orderactiviteiten voor deze zomer weerspiegelen de algemene toestand van de Europese economie en lijken niet veelbelovend voor alle sectoren en regio's. Slechts 16 procent van de respondenten verwacht een toename van de bestellingen van klanten in het tweede kwartaal van 2020 in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Ongeveer twintig procent van de bedrijven verwacht dat het ordervolume in het volgende kwartaal ten minste twintig procent lager zal zijn dan vorig jaar. Kunststofverwerkers in de verpakkingssector lijken het meest optimistisch, veertig procent van hen voorziet hogere bestellingen in het tweede kwartaal van 2020, terwijl kunststofproducenten veel pessimistischer lijken te zijn over de vooruitzichten voor het plaatsen van bestellingen.
Vóór de coronaviruscrisis waren de drie grootste zorgen de verkoopprijzen, het verkoopvolume en de materiaalkosten. Alleen het verkoopvolume heeft tijdens de crisis op dit niveau overleefd en is naar de toppositie gegaan (75%). Het tweede en derde belangrijke punt van zorg zijn nu de leveringscapaciteit van de leveranciers (55%) en de logistiek (49%) - wat wijst op de gevolgen die de stilleggingen, de grenscontroles en andere problemen hebben gehad voor de kunststofbedrijven.
Kunststofproducten voor eenmalig gebruik, zoals medische maskers en sommige levensmiddelenverpakkingen, worden nu gezien als essentieel en gewaardeerd voor hun rol in het voorkomen van de verspreiding van het coronavirus. Het publiek kijkt nu naar plastic met betrekking tot de eigenschappen die altijd al aanwezig waren - materialen voor bescherming, hygiëne en medische benodigdheden - maar die de afgelopen jaren werden overschaduwd door vervuiling. Meer dan de helft van de deelnemers aan het onderzoek meldt dat de coronapandemie een positief effect heeft op het publieke imago van kunststoffen, terwijl bijna veertig procent zegt dat er geen effect is. Slechts zes procent ziet het imago van kunststoffen verslechteren als gevolg van de pandemie.