DSM en Lightyear samen in geïntegreerde zonnedaken

Geplaatst op 15 juni 2020 om 09:58 uur
DSM en Lightyear samen in geïntegreerde zonnedaken
Lightyear en Koninklijke DSM hebben een overeenkomst gesloten om samen de commercialisering van het zonnedak van Lightyear op te schalen voor de markt voor elektrische voertuigen. Met deze oplossing willen de twee bedrijven de wereld sneller laten overstappen op een breed scala aan elektrische voertuigen (EV's).
Het partnerschap richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen zoals auto's, bestelwagens en bussen, zodat gebruikers hun voertuig direct met schone energie kunnen opladen. De bedrijven gaan samen de markt beoordelen en starten daarbij met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer. In deze sectoren zou de integratie van een zonnedak een slimme investering kunnen vormen.

Wereldmarkt

De huidige wereldwijde markt voor EV's biedt een enorm potentieel voor groei. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan USD 160 miljard en volgens internationale marktbeoordelingen van Bloomberg, IDTechEx en TIME zal de waarde tegen 2027 meer dan USD 800 miljard bedragen. Om deze groei te versnellen moet de sector voor elektrische voertuigen twee hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik en de afhankelijkheid van het stroomnet. Lightyear en DSM denken dat te kunnen. De samenwerking maakt het mogelijk om het bereik van EV's te vergroten met energie die direct van de zon komt. De verwachting is dat de integratie van een zonnedak een goede investering betekent voor meerdere segmenten van de EV-markt.

 
lightyearHet zonnedak van de Lightyear One met 5 m2 geïntegreerde zonnecellen en geleidende backsheet van DSM. (Foto: Lightyear)

Lightyear One

Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van Lightyear One. Bij de lancering in 2021 zal Lightyear One met een actieradius van 725 km gelden als de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden.. Het zonnedak bestaat uit 5 m2 geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbelgebogen veiligheidsglas en die continu zonlicht opvangen, ongeacht of de auto rijdt of stationair is. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70 tot 90 procent van de afgelegde kilometers op jaarbasis.

 

Geleidende backsheet

De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen (tussen de cellen en de module), zodat 3 procent meer vermogen kan worden geleverd. Als extra voordeel ziet het zonnedak er ook nog eens stijlvoller en aantrekkelijker uit.

Vicepresident Pascal de Sain van DSM Advanced Solar: "Door onze samenwerking met Lightyear te intensiveren creëren we een volledig nieuwe markt voor krachtige, 'verliesvrije' backcontact-technologie, die een groot effect kan hebben op schone mobiliteit en klimaatverandering. We zien ernaar uit om deze samenwerking te steunen met meer dan tien jaar marktleiderschap en toonaangevend onderzoek naar zonne-energie. Ons doel is eenvoudig: schone energie van de zon werkelijkheid maken voor iedereen."

Martijn Lammers, ‘chief of strategy' en medeoprichter van Lightyear: "We willen een revolutie ontketenen in de manier waarop mensen reizen. Door in samenwerking met DSM onze zonnetechnologie toegankelijker te maken kunnen we een massale overstap op elektrische voertuigen versnellen door de zon als energiebron te gebruiken."

 

 
© KunststofenRubber.nl