Plastic afval als grondstof voor interieurs Land Rover

Geplaatst op 29 september 2020 om 09:49 uur
Plastic afval als grondstof voor interieurs Land Rover
Jaguar Land Rover gaat plastic afval gebruiken in haar nieuwe generatie duurzame interieurs. Toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover krijgen vloermatten en sierdelen gemaakt van Econyl-garen, geproduceerd van plastic afval.

Econyl is een duurzaam materiaal gemaakt van onder meer plastic afval uit de oceaan. De vezels hebben als basis gerecyclede industriële plastics, stofresten van kledingfabrikanten, visnetten van kwekerijen en visnetten die zijn achtergelaten in de oceaan.

 

De overstap op het ontwerpen van duurzame luxe auto-interieurs met gebruik van verantwoord gewonnen en gerecyclede materialen maakt deel uit van de 'Destination Zero'-missie van Jaguar Land Rover. 'Destination Zero' is de ambitie om het milieu schoner en samenlevingen veiliger en gezonder te maken. De innovatieve Econyl-vezeltechnologie draagt bij aan die veiligere en schonere omgeving en biedt klanten tegelijkertijd een hoogwaardig, duurzaam alternatief, aldus Jaguar Land Rover.

Aquafil

Het geregenereerde Econyl-nylon - gemaakt door Aquafil, wereldleider in de synthetische vezelindustrie - wordt al enige tijd gebruikt door high-end modemerken, sportkledingmerken en luxe horlogemerken om handtassen, rugzakken, badkleding en horlogebandjes van te maken.

Het nylonafval wordt door Aquafil wereldwijd teruggewonnen. In één jaar recyclet het bedrijf maar liefst 40.000 ton afval. Het slimme recyclingproces van reduceert de CO2-uitstoot tot wel negentig procent ten opzichte van materialen gemaakt van olie. Voor elke 10.000 ton geproduceerde Econyl-grondstof worden 70.000 vaten ruwe olie bespaard. Bovendien wordt het equivalent van 65.100 ton aan CO2-uitstoot vermeden.

In ultramoderne verwerkingscentra wordt het afval geanalyseerd, behandeld en geschikt gemaakt voor een chemische fabriek. Daar wordt het nylonafval afgebroken tot zijn oorspronkelijke grondstof door middel van een chemisch behandelingsproces, bekend als depolymerisatie. Het ruwe nylonmateriaal wordt vervolgens omgezet in de eco-garen, bekend als Econyl.

Tijdens het proces worden andere bijproducten - zoals niet-nylon, metalen of kopersulfaat dat wordt gebruikt om te voorkomen dat zeegras op visnetten groeit - verwijderd en naar alternatieve industrieën getransporteerd voor recycling.

Het uiteindelijke geregenereerde Econyl-nylonpolymeer heeft dezelfde chemische en prestatie-eigenschappen als ruw fossiel materiaal, waardoor het kan worden verwerkt tot een vezel voor tapijtvloeren en textiel.

Dit garen is zodoende perfect geschikt om vloermatten te vervaardigen voor toekomstige Jaguar- en Land Rover-modellen, met als doel milieubewustere en duurzamere materialen te gebruiken en klanten toch een eersteklas en slijtvast product te bieden.

 

 
© KunststofenRubber.nl