Luca, de sportieve circulaire auto, is eindelijk af

Geplaatst op 12 oktober 2020 om 16:41 uur
Luca, de sportieve circulaire auto, is eindelijk af
In januari presenteerden twintig studenten van TU/ecomotive het ontwerp van hun sportieve circulaire auto 'Luca', die moet bijdragen aan het verminderen van plastic afval en zelf grotendeels uit gerecycled afval bestaat.
Bij de presentatie van het ontwerp mikten de studenten erop dat de auto in juni van dit jaar af zou zijn. Het duurde iets langer, maar eindelijk is Luca daar. Het chassis van Luca bestaat uit een uniek sandwichpaneel dat de studenten hebben ontwikkeld in samenwerking met enkele bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan. Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit verschillende soorten plastic, voldoet het in combinatie met de natuurlijke vezels om het chassis voldoende sterkte te geven. De kern van het materiaal is gemaakt van gerecycelde PET flesjes. PET kan slechts tien keer gerecyceld worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto's gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes.

lucaHet sandwichpaneel dat wordt gebruikt voor het chassis. (Foto: TU/ecomotive)

De implementatie van afval houdt daar echter niet op. De carrosserie van de auto is bijvoorbeeld gemaakt van gerecyceld ABS, een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten). De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap , een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie kan ook weer verwijderd worden zonder dat het resten achterlaat. Hierdoor blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces een stuk makkelijker. Ook de zij - en achterruiten zijn gemaakt van gerecyceld materiaal.

Ook in het interieur is veelvuldig gebruik gemaakt van afval. Zo heeft Luca twee op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot - en paardenhaar. De stof er omheen is van gerecyceld PET, maar voelt en ziet eruit als suède. De middentunnel bestaat onder andere uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Daarnaast zijn er zelfs restmaterialen van het productieproces van Luca zelf gebruikt: Kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn weer samengeperst tot bruikbare platen.

Onder de 400 kilo

Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee kan een
topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer gehaald worden. Omgerekend is het verbruik ongeveer 180 kilometer per liter benzine. Naast de efficiënte motoren, komt dit ook door het lage gewicht: de auto weegt zonder batterijen slechts 360 kg. Dit is ruim de helft minder dan vergelijkbare auto's. Daarnaast heeft de auto slechts 60 kilo batterijen nodig, vergeleken
met honderden kilo's bij andere elektrische auto's.
 
© KunststofenRubber.nl