Productontwikkeling aan de AIVE, de Academie Industriële Vormgeving Eindhoven, nu bekend als Design Academy Eindhoven. In het begin van mijn loopbaan heb ik vier jaar bij een klein ingenieursbureau gewerkt en veel techniek bijgeleerd.
Dat was uit nood geboren. In 2014 kwam ik bij een grote reorganisatie op straat te staan en bleek mijn leeftijd ineens een obstakel bij het vinden van een leuke baan. Freelancer worden leek de enige oplossing en in 2015 begon ik met Boldesign. Eerst met één klant, later steeds meer. Het bevalt me erg goed, ik had het veel eerder moeten doen!
Ik optimaliseer producten voor kunststof spuitgieten en voor massaproductie in het algemeen. Vrijwel mijn hele loopbaan heb ik bij bedrijven gewerkt met eigen massaproductie. Toevallig steeds bedrijven die (ook) kunststof spuitgieten. Eerst als ontwerper, later als manager productontwikkeling. Het in productie nemen van nieuwe producten gaat niet altijd zonder aanloopproblemen. In een bedrijf met eigen productie krijg je dat uiteraard meteen te horen, en word je geacht het mee op te lossen. First-time-right lukt dan steeds vaker. Met mijn kennis van massaproductie help ik nu andere bedrijven hun producten uit te werken voor massaproductie en assemblage.
Ontwerpbureaus die hulp willen bij de finale engineering. Maar ook spuitgietbedrijven, die krijgen regelmatig productie aanvragen voor ontwerpen die nog niet helemaal geschikt zijn voor spuitgieten. Daarnaast krijg ik ook opdrachten ‘from scratch' waarbij ik het hele product ontwerp, heel leuk om te doen.
Thuis heb ik een kleine werkkamer, daarnaast heb ik een werkplaats met 3D printer om aan prototypes te werken. Al vóór corona ging veel overleg via video. Soms komen klanten hier, zelfs managers van grote bedrijven vinden het leuk om eens in een oud boerderijtje aan de keukentafel aan te schuiven.
Het nieuwe kunststof cargo-bike wiel voor Alligt. Er is een groeiende markt voor cargo-bikes om de bestelbusjes in de steden te vervangen. Voor die zware fietsen is het moeilijk goede gespaakte wielen te maken. Dit is alweer het tweede generatie kunststof wiel, dat nog meer gewicht aan kan, 150 kg per wiel. Ik heb het helemaal geoptimaliseerd op sterkte en stijfheid, dus maximale eigenschappen bij minimaal gewicht. Het is een 100% Nederlands product.
Een recent ontwerp was een mooie, stevige fietsmand in Nordic stijl voor de firma Basil die goed is ontvangen door de markt. Er lopen nu meerdere projecten, een daarvan betreft het vervangen van bewerkelijke technische onderdelen door kunststof spuitgietonderdelen. Het is fijn om te kunnen wisselen tussen projecten, dat maakt je effectiever.
Kort en simpel: Kunststof. Er kan heel veel mee. Maar ook heel veel niet, dat maakt het zo interessant.
Raymond Loewy. Niet omdat ik al zijn ontwerpen even mooi vindt, maar omdat hij een heel nieuwe kijk op producten heeft geïntroduceerd.
Een retro versie van de Citroën DS, dat lijkt me heel leuk om te doen.Waarom is het ontwerpvak zo leuk?
Het wordt nooit saai, als ontwerper krijg je steeds opnieuw een uitdaging voorgelegd. En verder is het is gewoon leuk om iets te doen waar je goed in bent. Dit wilde ik al als kind, nog vóór dat ik wist dat dit vak ook echt bestond.