Cannon Ergos en Boeing werken aan thermoplastische composiet zijwandpanelen met gerecyclede koolstofvezel

Geplaatst op 09 mei 2022 om 12:10 uur
Cannon Ergos en Boeing werken aan thermoplastische composiet zijwandpanelen met gerecyclede koolstofvezel
Cannon Ergos werkt samen met Boeing aan gietproeven om de haalbaarheid te onderzoeken van het gebruik van gerecyclede koolstofvezel (rCF) voor de fabricage van zijwandpanelen in de cabine van vliegtuigen.

Het terugwinnen en hergebruiken van koolstofvezelafval tijdens productieprocessen en end-of-life-toepassingen, zoals auto- en luchtvaart, is economisch haalbaar gebleken. Dit ondersteunt de implementatie van de EU-kaderrichtlijn afvalstoffen (2008/98/EG) om het storten van afval, dat van essentieel belang is voor het milieu, aanzienlijk te verminderen en is ook in overeenstemming met de doelstellingen die zijn vastgesteld door het EU-pakket voor circulaire economie voor duurzame productiepraktijken.

 

"Sinds enkele jaren hebben we samen met zusterbedrijven Cannon Afros en Cannon Tipos projecten uitgevoerd die gerecyclede koolstofvezel een nieuw leven geven", zegt Mattia Andolfatto, Project Manager R&D bij Cannon Ergos. "Door verschillende technologieën en productieprocessen op maat voor elke toepassing te combineren, zijn we in staat geweest om gerecyclede koolstofvezel effectief te verwerken, of deze nu geïmpregneerd is met verschillende harsen of al is geïntegreerd in een thermoplastische matrix. Het project met Boeing toont de levensvatbaarheid aan van het vervaardigen van zijwandpanelen aan de binnenzijde met hoogwaardige thermoplasten versterkt met gerecyclede koolstofvezel."

 

De laatste fase van het project betreft Mitsubishi Chemical Advanced Materials (MCAM), een wereldwijde leverancier van hoogwaardige versterkte polymeren waarvoor Cannon Ergos een thermocompressie-eenheid op maat heeft gemaakt. Deze apparatuur werd gebruikt om prototypen van zijwandpanelen te produceren met het nieuwe Kyrontex-materiaal. Typische harsmatrices die worden gebruikt voor Kyrontex thermoplastische composiet luchtvaarttoepassingen omvatten polyamide (PA), polyetherimide (PEI), polyfenyleensulfide (PPS), polyetheretherketon (PEEK) en polyaryletherketon (PAEK).

 

www.cannon.com 

 
© KunststofenRubber.nl