KunststofenRubber.nl

Kunststof dwarsligger in lightrail-traject Amsterdam

31 augustus 2015 om 12:01 uur

Voor de twee fly-overs op het lightrailtraject Van de Madeweg – Overamstel in Amsterdam zijn 1800 kunststof dwarsliggers geplaatst ten behoeve van het metroverkeer van GVB. voestalpine Railpro leverde deze innovatieve dwarsliggers van ontwikkelaar en producent Lankhorst Engineered Products.

Vervoersbedrijf GVB werkte sinds 28 juli aan de vervanging van de lightrailinfrastructuur op het traject. Met de nieuwe dwarsliggers is de stabiliteit van het spoor ook bij hoge belasting gegarandeerd. Het traject is inmiddels naar volle tevredenheid in dienst genomen.

 

De nieuwe KLP Hybride Kunststof Ligger is een alternatief voor houten liggers, maar ook voor betonnen liggers, wanneer deze te zwaar zijn voor de onderliggende constructie, zoals de fly-overs in Amsterdam.

De kunststof ligger heeft een grote zijdelingse weerstand door speciaal reliëf aan de onderzijde en een getailleerd ontwerp, waar ballast volledig omheen gestort wordt. De dwarsligger is hierdoor geschikt voor toepassing op plaatsen waar een grote zijdelingse druk op het spoor wordt uitgeoefend en de verticale belasting op een kunstwerk (brug, viaduct of fly-over) aan een maximum gebonden is.

 

Op de twee Amsterdamse fly-overs ligt de infrastructuur tevens in een krappe boogstraal. Passerende metro's rijden met hoge snelheid door een relatief scherpe bocht, waardoor de zijdelingse krachten op het spoor erg hoog zijn.

De getailleerde KLP Hybride Kunststof Dwarsligger is één van de innovaties die Lankhorst Engineered Products in samenwerking met voestalpine Railpro heeft ontwikkeld, waarbij hoge eisen zijn gesteld aan duurzaamheid, life cycle costs en hoge weerstand tegen zijdelingse krachten. Houten dwarsliggers gaan maximaal vijftien jaar mee, terwijl de levensverwachting van de kunststof liggers minimaal vijftig jaar is. Naast de lange levensduur en substantiële gewichtsbesparing levert de toepassing van de kunststof liggers ook een aanzienlijke reductie van de geluidsoverlast op.

 

Metingen op recent uitgevoerde bruggen tonen een geluidsreductie van 3 tot 5 dB. Daarnaast is de hoge geluidspiek in de frequentie van gehoorbereik drastisch verminderd en wordt de geluidsoverlast extra beperkt. De hybride kunststof dwarsligger is sterk en vormvast en kan op dezelfde wijze worden bewerkt als de houten dwarsligger.

 

Lankhorst Engineered Products en voestalpine Railpro presenteerden begin 2009 de hybride ligger van gerecycled kunststof aan de railinframarkt, een Europese primeur, en hebben sindsdien meerdere trajecten in Nederland uitgerust met verschillende types van dit product. De KLP Hybride Kunststof Liggers zijn leverbaar in diverse uitvoeringen, zoals dwarsliggers, brugliggers en wisselliggers en worden momenteel ook in de baan in Frankrijk getest.

 

www.lankhorst-ep.com

www.voestalpine.com/railpro/nl 

 

 

Focus op ...

Agenda

12 juni 2024

European Wind Blade Recycling Summit 2024

The summit will highlight the pivotal updates on the European outlook for wind blades while also...

18 september 2024, 's-Hertogenbosch

Kunststoffen 2024

De Kunststoffenbeurs is dé centrale plek waar de Benelux kunststof- en rubberketen actuele kennis deelt,...

3 oktober 2024, Den Bosch

AM for Production

Tijdens AM for Production ontmoet je AM machinebouwers, componentleveranciers, grondstofleveranciers,...

Meer agendapunten »