KunststofenRubber.nl

Elektrische auto uit de 3D-printer

12 januari 2015 om 09:22 uur

Volledig functioneel prototype van de StreetScooter C16 elektrische auto, ontwikkeld in 12 maanden tijd. De traditionele processen voor de fabricage van auto's zijn vervangen door 3D printen.

De Universiteit van Aken beschikt over de grootste multi-materiaal 3D-printer ter wereld, een Stratasys Objet1000. Deze kan onderdelen produceren uit combinaties van harde en zachte materialen.

C-profiel van een deur van de StreetScoot C16, 1:1 3D-geprint uit ABS. Het onderdeel kon direct op de auto worden gemonteerd voor testdoeleinden.

De Universiteit van Aken heeft met zijn grote multi-materiaal 3D-printer, een Stratasys Objet1000 3D Production System, in twaalf maanden tijd een functioneel prototype van een elektrische auto gebouwd. Het voertuig, StreetScooter C16 genaamd, zou voor minder dan 10.000 euro kunnen worden geleverd.

 

Voor het project is in 2010 het bedrijf StreetScooter opgericht, een spin-off van de Universiteit van Aken. Doel was het ontwikkelen van een elektrische auto die op prijs, prestaties, veiligheid en duurzaamheid kon concurreren met conventionele voertuigen. Een StreetScooter C16 weegt 450 kg (exclusief accu), en heeft een actieradius van minstens 100 kilometer en een topsnelheid van 100 km/uur. Het is dus met name een stadsauto.


Met de Objet1000 Multimaterial 3D van Stratasys zijn alle kunststof exterieurdelen geproduceerd: de grote voor- en achterpanelen, deurpanelen, bumpersystemen, zijpanelen, wielkappen en lampbehuizingen. Ook enkele interieurdelen zijn ermee gemaakt, zoals de houder van het instrumentenpaneel en een groot aantal kleinere onderdelen. De onderdelen zijn geprint uit Digital ABS van Stratasys.


Met de prototype-auto zijn dezelfde tests gedaan die ook voor traditionele auto's worden gebruikt.

In het ontwikkelingstraject van de StreetScooter C16 is de Objet1000 gebruikt voor het maken van prototype-onderdelen, eind-onderdelen en productiegereedschap. De printer kan onderdelen tot een meter lengte maken. De kamer is 1000 x 800 x 500 mm groot.

 

Aan het StreetScooter project namen meer dan 80 bedrijven deel. De Universiteit van Aken was de eerste universiteit ter wereld met een Objet1000. De ontwikkeling van het prototype duurde een jaar. De uiteindelijke StreetScooter is ontwikkeld voor Deutsche Post en is een bedrijfsauto met een laadruimte van 4,3 kubieke meter.

 

StreetScooter GmbH ontwerpt, ontwikkelt en produceert elektrische voertuigen voor stadsgebruik. Het programma omvat elektrische fiets, kleine personenauto's en commerciële voertuigen.

 

www.streetscooter.eu
www.stratasys.com

 

Focus op ...