KunststofenRubber.nl

Polycarbonaat-ruiten van Covestro in Solar Impulse

21 juli 2016 om 15:36 uur - CAIRO

De twee Zwitserse pioniers Bertrand Piccard en André Borschberg zullen wellicht deze week de laatste etappe beginnen van hun reis rond de wereld in de Solar Impulse, het eerste vliegtuig dat dag en nacht in de lucht kan blijven dankzij de energie van de zon.


De heren zullen een dezer dagen vanuit Caïro opstijgen om enkele dagen later in Abu Dhabi te landen, daar waar hun avontuur iets meer dan een jaar geleden begon. Covestro is al sinds 2010 projectpartner van Solar Impulse. Het bedrijf hielp met de ontwikkeling van de cockpit van het vliegtuig. "De grote uitdaging bij het ontwerp van het vliegtuig was om uitermate lichte materialen te ontwikkelen die het gewicht van de zware batterijen compenseren," aldus ceo Patrick Thomas van Covestro.

De cockpit weegt in totaal slechts dertig kilogram. Het raam werd gemaakt uit polycarbonaat-platen (merknaam Makrolon) die werden geproduceerd bij Covestro in het Belgische Tielt. Door de excellente transparantie is polycarbonaat heel geschikt als vervanger van glas. De hoge stoot- en krasvastheid geeft polycarbonaat de eigenschap sterker te zijn dan glas, terwijl het tegelijkertijd minder dan de helft weegt.
Het cockpitraam werd ontwikkeld in de vorm van dubbele beglazing, bestaande uit twee Makrolon-platen met een dikte van anderhalve millimeter. De platen werden vervolgens gebogen via thermoforming. Tussen de twee platen werd een spouw gecreëerd. Het raam werd tot slot voorzien van een krasvaste coating en kreeg ook een speciale behandeling zodat het niet kan beslaan.

Behalve het cockpit-raam ontwierp Covestro ook de cockpit-wand. Hiervoor ontwikkelde het bedrijf een ultradun en super-lichtgewicht polyurethaan met uitstekende isolerende eigenschappen dat de piloten aangename temperaturen in de cockpit garandeert.
Composietmaterialen uit koolstofvezelversterkte polyurethaan vonden hun weg naar de cockpitdeur en gaven deze zijn mechanische kracht. Tot slot gaf Covestro ook vorm aan de stoel van het vliegtuig. Die werd ontwikkeld uit een opblaasbaar thermoplastisch polyurethaan, waardoor de hardheid aanpasbaar is aan de wensen van de piloot.
De materialen die Covestro voor het vliegtuig ontwikkelde, vinden nu al hun weg in toepassingen zoals koelkasten en auto-onderdelen. De initiatiefnemers van Solar Impulse kondigden recentelijk aan ook na hun landing verder te willen gaan met het promoten van milieuvriendelijke technologieën via de stichting ‘International Committee for Clean Technology' die ze binnenkort zullen oprichten. Covestro blijft hen volgen.
Covestro (Tielt) NV is een kunststofverwerkend bedrijf in het Belgische Tielt. Het bedrijf produceert hoogwaardige Makrolon-polycarbonaatplaten, polyesterplaten, opake platen en hoogwaardige blend-materialen. Er werken ongeveer 140 medewerkers. Moederbedrijf Covestro , (voorheen Bayer MaterialScience) behoort tot  's werelds grootste polymeerproducenten.

 

Reacties (1)

Zo Goed om te horen dat er zulke materialen ontwikkeld worden ,en getest,en later misschien nog in massaproductie ,zodat we er allemaal van kunnen genieten ,heel fijn al die vernieuwing !
Raymond, 22 juli 2016 07:52
 

Focus op ...

Agenda

20 maart 2024, Den Bosch

Food Contact Materials Seminar

About food contact material regulations, legislation and developments.

10 april 2024, Amsterdam

European Thermoforming Conference 2024

The European Thermoforming Conference is run specifically for the thermoforming industry and is organised...

11 april 2024, Ede

Eriks Experience Day

De Eriks Experience Day in Ede gaat over aandrijftechniek en kunststoffen. Samen met A-merk fabrikanten...

Meer agendapunten »