KunststofenRubber.nl

Meer producten met opvouwcomposiet van Onak

27 juli 2017 om 14:25 uur - ZWIJNAARDE

Het Vlaamse bedrijf Onak kwam begin dit jaar in het nieuws met de introductie van de opvouwbare kano van polypropyleen sandwich-composietmateriaal in een origami-constructie. Inmiddels zit verbreding van het aanbod in de pijplijn.


De productie ging van start, inmiddels is een nieuwe matrijs aangekocht en er zit verbreding van het productaanbod in de pijplijn door middel van contacten met Samsonite en ‘een groot Taiwanees bedrijf' dat werkt met composiet in massaproductie. Otto van de Steene van Onak: "In september gaan we een nieuwe mediacampagne opstarten met een geheel nieuwe retail-approach."

 

Buitensportartikelen

 

Onak schafte een nieuwe matrijs aan die een aantal aanpassingen onderging ten opzichte van de eerste.  "In de nieuwe matrijs zullen details verbeterd zijn. Maar belangrijker is dat we een nieuwe techniek hebben ontwikkeld om de matrijs in onze pers te bevestigen waardoor het mogelijk is veel sneller van matrijs te wisselen. We zullen over een tijdje niet alleen maar kano's meer maken. Ik ben met een team bezig met het ontwikkelen van andere buitensportartikelen die we zullen gaan maken op dezelfde machine.  De tweede matrijs is de vervanger van de eerste en het belangrijkste is, zoals gezegd, de nieuwe manier van bevestigen. Zo het nu gaat, zijn we voor het matrijsverwisselen al gauw een week kwijt en dat is te lang.  We produceren de kano in Zwijnaarde, hier bij Gent.  Er was ooit sprake van productie in Nederland maar dat is niet doorgegaan, vooral ook omdat wij hier een mooie locatie hadden gevonden."

 

Op z'n gemak

 

De verkoop gaat goed ‘maar rustig op z'n gemak', constateert oprichter en ontwerper Otto van de Steene. "In september gaan we een heel nieuwe mediacampagne opstarten vanuit de website. Wij willen graag dat onze klanten gaan meehelpen met de verkoop - en zij zullen er ook aan kunnen verdienen.  Het is een nieuwe approach: we starten een nieuwe parallelle markt voor ons product met de bedoeling ook andere producten voor de buitensport  te gaan verkopen, ook zelfs van andere merken. Als je nu kijkt naar de producten in onze markt, blijkt dat er zeventig procent van de omzet als marge naar de winkels. Je kan je voorstellen dat als wij zulke hoge marges moeten gaan afgeven, onze boot nogal duur wordt, dan is er gewoon geen markt meer voor. Maar op de nieuwe manier kunnen wij kleinere marges aan klanten geven die voor ons verkopen. En met inzet van het internet  en sociale media en dergelijke hopen wij dat ons kanaal interessanter gaat worden dan de klassieke retail."

 

Samsonite

 

Het materiaal van de kano is een composiet dat werd ontwikkeld door Onak. De ingrediënten ervan bestonden al: polypropyleen (Curv van Propex) en een honingraatconstructie (Honeycomb van Econcore). Het materiaal wordt vervolgens aan de buitenkant afgewerkt met een PET-coating om het voldoende waterdicht te maken en de innovatieve zat erin dat Onak erin slaagde dit product te maken van PP voor een verkoopprijs van 1.295 euro.
"Curve werkt voor zijn Curv-kofferserie samen met Samsonite en wij hebben nu een afspraak met Samsonite dat zij onze technologie en IP (intellectual property, red) kunnen gebruiken voor hun business-koffers in de toekomst. In ruil ervoor krijgen wij heel veel van hen, data bijvoorbeeld maar ook IP. Het is een soort gentlemens agreement, die niet officieel naar buiten is gekomen. Maar deze deal is een heel belangrijk moment geweest in onze ontwikkeling."   

 

Rugzak en tent

 

Een volgende stap in de ontwikkeling is een samenwerking met een groot Taiwanees bedrijf waarvan Van de Steene de naam niet wil noemen.  "Dit bedrijf maakt al veel productie met composietmaterialen, in massa.  Zij wilden ook onze kano gaan produceren maar dat gaan we in eerste instantie niet doen.  We zijn daarentegen wel bezig met op basis van technologie die zij in handen hebben, producten voor ons merk te ontwikkelen. Het is hun techniek gecombineerd met onze origami-principes,  onze patenten en het door ons ontwikkelde materiaal. Het zal gaan over bijvoorbeeld rugzakken, een veel kleiner product dan de kano natuurlijk maar met een veel groter productievolume. Voor de productie ervan zullen wij wellicht naar het oosten trekken. Dit bedrijf in Taiwan is een interessante partner omdat we hiermee een echte reus achter ons krijgen die ook mee investeert in de productie. Daardoor zullen wij veel sneller met nieuwe producten kunnen uitkomen. Daarmee verbreden wij ons aanbod. Je kunt bijvoorbeeld denken aan waterdichte rugzakken.  Maar we gaan ook onderdelen voor andere producten maken. We zullen met Onak een merk zijn dat heel de buitensportbeleving kan waarmaken en we willen bepaalde key-producten gaan brengen die nu eigenlijk niet bestaan. Wandelschoenen en broeken en jassen, die zijn er inmiddels meer dan genoeg. Voor ons is de opvouwbare kano een typisch product maar bijvoorbeeld ook een tent die je boven op de auto kunt zetten die heel licht en dun is zodat je veel minder belasting van de auto hebt dan bij van die lompe dingen. We denken aan dit soort zaken, zaken die het kamperen en het avontuur gemakkelijker maken, dat is eigenlijk Onak.  De tent wordt een combinatie van een klassieke tent en onze kano-techniek. Maar de ontwikkeling is nog volop bezig. Het gaat nog zeker een jaar duren voordat daarover meer te melden is." (HH)  

   

 

Focus op ...

Agenda

10 april 2024, Amsterdam

European Thermoforming Conference 2024

The European Thermoforming Conference is run specifically for the thermoforming industry and is organised...

11 april 2024, Ede

Eriks Experience Day

De Eriks Experience Day in Ede gaat over aandrijftechniek en kunststoffen. Samen met A-merk fabrikanten...

15 april 2024, Düsseldorf

Tube

Trade fair for the tube industry

Meer agendapunten »