KunststofenRubber.nl

Porsche Cayman weegt maar 1320 kilogram dankzij bio-composiet

01 oktober 2019 om 12:33 uur - AKEN

De Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport met portieren en achtervleugel van bio-composiet weegt 1320 kilogram

Autofabrikant Porsche heeft zijn nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport uitgerust met portieren en achtervleugel van kunsthars met een mengsel van organische vezels. Deze Cayman is met een massa van 1320 kilo erg licht van gewicht.


Het composietmateriaal bestaat uit een matrix van een thermoharde polymeer die is versterkt met organische vezels. Men gebruikt een organisch vezelgaas omdat de grondstoffen hiervoor gemakkelijk beschikbaar zijn, het heeft een hoge treksterkte en is homogeen en drapeerbaar. Het gemak waarmee het kan worden geproduceerd tot op precieze afmetingen vergemakkelijkt de bewerking, zelfs in combinatie met andere conventioneel vervaardigde componenten.

 

Wood fibre

 

Het composietmateriaal is  ontwikkeld in het Application Center for Wood Fibre Research HOFZET, onderdeel van Fraunhofer WKI.  Plantaardige vezels als onderdeel van organische composieten zijn een duurzaam alternatief voor lichtgewicht voertuigcarrosserieën.Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van lichtgewicht design zijn een voorwaarde voor een efficiënte elektrische auto. Volgens een studie van business consultants van McKinsey zal het aandeel van lichtgewicht onderdelen in auto's moeten stijgen van dertig naar zeventig procent in 2030.  Tot nu toe wordt veel gewerkt met lichtgewicht staal en koolstofvezelversterkt kunststof. Maar die materialen hebben ook nadelen, op de eerste plaats op het gebied van bewerking, reparatie en recycling. Bovendien kost de productie van deze materialen veel energie.

 

Goede aanvulling

 

Fraunhofer WKI onderzocht daarom of andere vezelachtige materialen kunnen worden gebruikt om het gewicht van de componenten te verminderen en waarbij alleen koolstofvezels worden gebruikt op die plaatsen waar ze in de structuur een voordeel opleveren. Het instituut onderzocht verschillende gemakkelijk verkrijgbare ecologische materialen op gebied van technische eigenschappen, beschikbaarheid en kostenefficiëntie. Economisch gezien is het gebruik van hernieuwbare grondstoffen gunstig omdat natuurlijke vlas-, hennep-, hout- en jutevezels goedkoper zijn dan koolstofvezels en minder energie nodig hebben voor de productie. De natuurlijk gegroeide structuur van organische composieten geeft materialen akoestische dempingseigenschappen en vermindert splinteren, wat belangrijk is bij botsingen.

 

Serieproductie

 

Porsche Motorsport besloot de materialen te testen op een Porsche Cayman GT4 Clubsport. De derde generatie van de Bioconcept-Car rijdt sinds 2015 op het circuit en de tests combineren het voordeel van extreme stress met een voertuig dat na modificaties ook nog eens de gewone weg op kan. De nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport is nu de eerste auto in serieproductie met carrosseriedelen van een natuurlijk vezelcomposiet.

 

Focus op ...

Agenda

13 januari 2020, Deventer

Inleiding Rubbertechniek

Kennis maken met de verschillende rubbersoorten, hun eigenschappen. grondstoffen, verwerkingstechnieken...

20 januari 2020, Deventer

Inleiding Rubbertechnologie

22 januari 2020, Brussel

Future of Polyolefins Summit

Meer agendapunten »